امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

حجه الاسلام والمسلمین مسعود سرافراز

بایگانی

اختصاصی خبرگزاری حوزه
توصیه های انتخاباتی آیت الله العظمی بهجت و ویژگی های نماینده اصلح
حوزه/ زمانی، برخی بزرگان حوزه از حضرت آیت الله بهجت(ره) درخواست کردند، درباره انتخابات، نظر دهند، ابوی نیز کاغذی به من داده و فرمودند: توصیه های انتخاباتی این است، و بعد فرمودند، تا سال های سال، اگر فردی در این خصوص توصیه ای خواست، فقط همین ها می باشد.

خبرگزاری «حوزه»، در آستانه برگزاری انتخابات هفتم اسفند در گفتگو با فرزند گرامی آیت الله العظمی بهجت، حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی بهجت، دیدگاه های انتخاباتی این مرجع روشن ضمیر را به بحث نشسته است.

 جامعه به طور عمومی حضرت آیت الله بهجت را به سلوک و عرفان می شناسند وکمتر با اندیشه های اجتماعی ایشان آشنایی دارند، اگر امکان دارد، اندکی درباره نظریات اجتماعی ایشان، گفتگو کنیم؟

* مسوولین، اگر مهذب نباشند، مملکت را می فروشند

حضرت آیت الله بهجت، در مسائل اجتماعی، نظرات مفصلی داشته، ایشان، معتقد بودند، مشکل اصلی این است که مسلمانان از کار خودشان دست برداشتند، لذا غافل شدند و کفار را بر خودشان مسلط کردند، ایشان معتقد بودند، باید انسان‌های مهذب سر کار باشند، مردم هم افراد مهذب را انتخاب نمایند، نه کسی که وطن و کشور را می‌فروشد، چون ملتی و سرنوشتی را هم می‌فروشند، زیرا تا به حال هر چه بر سر اسلام و مسلمین آمده، از طریق انسان‌های غیرمهذبی بوده که بر سر کار بوده­اند.

 آیت الله بهجت می فرمود، با روی کار آمدن استعمارگران و مسلط شدن آنها کار به جایی رسید که بین شیعیان هم فاصله افتاده است، یعنی نه تنها بین مسلمانان اختلاف انداختند، بلکه بین شیعه­ ها با یکدیگر نیز اختلاف انداختند، اما در مقابل بین خودشان اتحاد برقرار کردند، حتی فرمودند: زمانی در عراق بودیم، انگلیس‌ها بر این کشور مسلط شده بودند، یکبار در کاظمین جلوی چند ایرانی را گرفته و گفته بودند، اجنبی­ ها! اینجا چکار می‌کنید؟. یعنی کار به جایی رسیده بود که کافر بیگانه در کشور اسلامی، آن هم شهر شیعی، یک فرد مسلمان را می بیند و به یک شیعه می‌گوید؛ اجنبی، یعنی خودش را اینقدر خودی دانسته و احساس مالکیت ممالک اسلامی می کند.

حضرت آیت الله بهجت همواره می فرمودند: ما غربی ها را به بت تبدیل کرده­ایم و آن‌ها را بالای سرمان گذاشتیم، و از دستورات اهل بیت(علیهم السلام) دور شدیم، کار استعمار هم به اینجا رسیده که بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد تا بتواند حکومت کند.

* شرایط نامزدهای انتخابات از دیدگاه آیه الله بهجتآیت الله العظمی بهجت و حجت الاسلام علی بهجت

* در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان هستیم. گویا، ایشان در این باره توصیه هایی داشته اند، شما به عنوان فرزند آیت الله بهجت، در خصوص تفسیر و تشریح جملات ایشان، در زمینه انتخاب و صفات نمایندگان مطالبی بفرمایید ؟

زمانی، برخی بزرگان حوزه از حضرت آیت الله بهجت(ره) درخواست کردند، درباره انتخابات، نظر دهند، ابوی نیز کاغذی به من داده و فرمودند: توصیه های انتخاباتی این است، و بعد فرمودند، تا سال های سال، اگر فردی در این خصوص توصیه ای خواست، فقط همین ها می باشد.

در بیانه انتخاباتی ایشان، بیان گردیده که: اولاً چه کسانی حق دارند انتخاب شوند و ثانیاً، مردم به چه کسانی حق رأی دادن دارند.

کسانی حق دارند کاندیدای انتخابات شده و امین مردم در امر دین و دنیا باشند که از رجال با عقل کامل باشند. در اعتقاد و عمل ایمان کامل داشته، از شیعیان دوازده امامی باشند، عالم به مسائل شرعی شخصی و اجتماعی باشند، شجاع باشند. « مثل مرحوم مدرس». از آنهایی باشد که در موضعگیری ها، تنها خشیت الهی را لحاظ کنند. از رشوه و منافع شخصی دور باشد. اهل اعتدال فکری بوده و پرهیزکار و متقی باشند،آینده نگر و برنامه ریز هم باشند.

حضرت آیت الله بهجت می‌فرمود، اگر کسی تمام این ویژگی ها را نداشته باشد، ولو این که بعضی از این ویژگی ها، را هم داشته باشند، امین مردم نیستند و شرایط انتخاب شدن را ندارند. لذا انتخاب این فرد بی اثر است. و حتی رأی به اشخاصی که فاقد این ویژگی ها هستند، جایز هم نیست.

از دیدگاه حضرت آیت الله بهجت، در چه صورتی رأی دادن واجب می­ شود؟

اگر شخص یا اشخاصی، همه این صفات و  ویژگی ها را داشته باشد، بر واجدین جایز است که رأی دهند، اما اگر احتمال دهد که غیر واجدها رأی می‌آورند، آن وقت رأی دادن، واجب می‌شود.

همچنین، ایشان معتقد بودند "درحال رأی دان و گرفتن، خدای عظیم را ناظر به تمام خصوصیات همه بدانند."

* تشخیص کاندیدای اصلح از دیدگاه آیه الله بهجت

ایشان معتقد بودند، برخی از راه های تشخیص کاندیدای اصلح، در هنگام تردید، این است که ببینید: کدام یک از کاندیداها در عقیده و عمل با حضرت امیر المومنین(علیه السلام) و حضرت مهدی(عج) نزدیک بوده و یا نزدیک‌ترند. انتظار در کدامیک از این افراد بارزتر بوده و آمادگی کدام یک از آنها بیشتر است.

نکته بعد این که، کدام یک از نامزدهای انتخاباتی، در امور دین تغییری نداده و یا نمی‌دهد. کدام یک از افراد ملکه تقوی و راستگویی داشته و یا قوی تر هستند؛  در صفات، کدام نامزد به کفر و نفاق شبیه و کدام از نفاق دورتر است.

بنابراین حضرت آیت الله بهجت(ره) معتقد بودند، برای تشخیص کاندیدای اصلح و رأی به ایشان، باید بررسی و تفحص کرد، کدام به خدای متعال، پیامبر(صلی الله علیه و آله) ، اهل بیت(علیهم السلام) و امام عصر(عج)، نزدیک تر است. باید این گونه اشخاص را انتخاب کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی