امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

حجه الاسلام والمسلمین مسعود سرافراز

بایگانی

۳۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

اخلاق و فضائل امام محمد باقر(ع)

يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۰۹ ب.ظ

اخلاق و فضائل امام محمد باقر(ع)

به مناسبت سالروز شهادت امام پنجم شیعیان؛

امام باقر(ع)، در میان خاندان پیامبر(ص) نخستین کسی بود که هم پدر و هم مادر وی فاطمی و علوی بودند؛ زیرا پدر او امام زین العابدین(ع) فرزند امام حسین(ع) و مادرش فاطمه (مکنی به ام عبدالله) دختر امام حسن مجتبی(ع) بود که از زنان با فضیلت و دانشمند بنی هاشم به حساب می آمد.


امام محمد باقر



پیشوای پنجم شیعیان، روز جمعه اول ما رجب، سال 57 هجری در مدینه دیده به جهان گشود. دهها سال پیش از تولد وی، نیای بزرگوارش پیامبر اکرم(ص) نام خود «محمد» را برای وی برگزیده و او را به لقب «باقر» ملقب فرمود.


امام باقر(ع)، در میان خاندان پیامبر(ص) نخستین کسی بود که هم پدر و هم مادر وی فاطمی و علوی بودند؛ زیرا پدر او امام زین العابدین (ع) فرزند امام حسین(ع) و مادرش فاطمه (مکنی به ام عبدالله) دختر امام حسن مجتبی(ع) بود که از زنان با فضیلت و دانشمند بنی هاشم به حساب می آمد و امام صادق(ع) او را «صدیقه» لقب داده بود و می فرمود: در خاندان حضرت مجتبی(ع) هیچ زنی به پایه ی فضیلت او نمی رسید.


امام باقر(ع) و پیشگویی پیامبر(ص)


جابربن عبدالله انصاری، از یاران پارسای رسول خدا(ص) بود. روزی پیامبر(ص) به وی فرمود: ای جابر تو زنده می مانی تا آنکه فرزندم «محمد بن علی بن الحسین علیهم السلام» را که در تورات به «باقر» معروف است ملاقات کنی، چون وی را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان.


جابر پس از رحلت رسول خدا(ص) – در حالی که از شدت علاقمندی و عشق به خاندان نبوت از همه گسسته و به اهل بیت علیهم السلام پیوسته بود در مسجد پیغمبر(ص) می-نشست و به امید دیدار پیشوای پنجم(ع) و در انتظار رسیدن آن لحظه ی موعود برای رساندن سلام رسول اکرم(ص) فریاد بر می آورد: «یا باقر العلم» «یا باقر العلم» ای شکافنده ی علم، ای شکافندهی دانش.


مردم مدینه – که به این راز آگاه نبودند – می گفتند: جابر (بر اثر پیری و ضعف نیروی اندیشه) هذیان می گوید.


جابر در پاسخ آنان می گفت: نه به خدا هذیان نمی گویم و لیکن از رسول خدا(ص) شنیدم که می فرمود: «تو به زودی مردی از خاندان مرا درک خواهی کرد که نام او نام من و شمایل او شمایل من است، علم و دانش را می شکافد» من بر اساس پیشگویی پیامبر(ص) این سخن را بر زبان می آورم.


جابر عمری دراز یافت تا اینکه – طبق نقل امام صادق(ع) – روزی امام باقر(ع) به نزد وی رفت و بر او سلام کرد. جابر جواب سلام را داد و چون نابینا بود پرسید: چه کسی هستی؟ فرمود: محمد بن علی بن الحسین. جابر گفت: فرزندم پیش بیا، امام(ع) نزدیک رفت. جابر دست امام (ع) را بوسید و خود را روی پای وی انداخت، می بوسید و می گفت: رسول خدا(ص) تو را سلام رسانده است... .


و از آن پس جابر پیوسته خدمت امام (ع) می رسید و از محضر پر فیضش استفاده می کرد.


ویژگیهای اخلاقی


امام محمد باقر(ع) از نظر رفتار و ویژگیهای اخلاقی – همانگونه که در کلام جابر آمده بود – آیینه تمام نمای رسول گرامی اسلام(ص) بود. اینک به شمه ای از شیوه زندگی و ویژگیهای اخلاقی آن بزرگوار اشاره می کنیم.


نیایش و ارتباط با خدا


امام باقر(ع) در عبادت و یاد خدا همچون پدرش امام سجاد(ع) بود. امام صادق(ع) در این مورد می فرماید: پدرم همواره به یاد خدا بود، در حال راه رفتن، غذا خوردن، و حتی هنگام سخن گفتن با مردم ذکر خدا می گفت. (بدون اینکه لبهایش به هم بخورد) می دیدم که زبانش به ذکر «لا الله الا الله» در حرکت است. ما را جمع می کرد و دستور می داد (پس از نماز صبح) تا هنگام طلوع خورشید به ذکر خدا بپردازیم؛ هر کدام از ما که می توانست قرآن بخواند او را به خواندن قرآن دستور می داد و بقیه را به ذکر خدا وا می داشت.


هنگامی که چشمش به کعبه می افتاد رنگ چهره اش دگرگون می گشت و اشکش جاری می شد.


خادم امام باقر (ع) نقل می کند: با امام(ع) عازم حج شدیم. هنگامی که امام(ع) داخل مسجدالحرام شد نگاهی به خانه ی خدا کرد و گریست چندانکه صدایش به گریه بلند شد. سپس به طواف پرداخت و نزد مقام به نماز ایستاد. (در سجده به اندازه ای گریسته بود که) چون سر از سجده برداشت جای سجده اش تر شده بود.


تلاش برای امرار معاش


محمد بن منکدر می گوید: فکر نمی کردم علی بن الحسین (ع) دارای جانشینی باشد که از نظر فضل و دانش به پایه ی او برسد، تا اینکه فرزندش محمد بن علی (ع) را ملاقات کردم، خواستم او را موعظه کنم ولی او مرا موعظه کرد. اطرافیانش پرسیدند: چگونه تو را موعظه کرد؟ گفت: من در موقعی که هوا خیلی گرم بود به یکی از نقاط اطراف مدینه رفتم. محمد بن علی را که مردی تنومند بود – به همین جهت به دو تن از غلامان خود تکیه داده بود – دیدم.


با خود گفتم، بروم و این مرد را که گویا از بزرگان قریش است و در این هوای گرم و با این حال در جستجوی دنیاست، موعظه کنم. نزدیک او رفتم و سلام کردم؛ او با زحمت و در حالی که به شدت عرق می ریخت جواب سلامم را داد.


گفتم: خدا تو را صالح گرداند، مردی از بزرگان قریش (همچون شما) در چنین هوای گرمی در طلب دنیا می کوشد! اگر در این حالت، مرگ فرا رسد چه می کنی؟ امام(ع) فرمود: «به خدا سوگند، اگر مرگ در این حال فرا رسد، درست در هنگامی فرا رسیده است که من به طاعت خدا مشغولم تا بدین وسیله از تو و دیگران بی نیاز گردم، از مرگ در آن هنگام بیمناکم که در حال سرپیچی از فرمان خدا برسد.


گفتم: رحمت خدا بر تو باد من خواستم تو را موعظه کنم ولی تو مرا پند دادی.


جود و بخشش


امام باقر(ع) با داشتن عائله ی سنگین، و برخورداری از زندگی ساده و متوسط در بذل و بخشش از همگان پیشتازتر بود.


امام صادق(ع) می فرماید:ثروت پدرم از تمام خاندانش کمتر و مخارجش از همه افزونتر بود؛ با این حال هر جمعه یک دینار صدقه می داد.


حسن بن کثیر می گوید: از نیازمندی خود و بی توجهی دوستانم، به امام باقر(ع) شکوه نمودم. امام(ع) فرمود: «بد برادری است آنکه در زمان بی نیازی ات تو را مراعات کند ولی در هنگامه ی فقر و تهیدستی با تو قطع رابطه نماید». سپس به غلام خود دستور داد کیسه ای که حاوی هفتصد درهم بود آورد و به ابن کثیر داد و فرمود: این مبلغ را مصرف کن و هنگامی که به پایان رسید مرا در جریان بگذار.


عمرو بن دینار و عبدالله بن عبید نقل کرده اند: هرگاه با امام باقر(ع) ملاقات می کردیم به ما لباس و هزینه زندگی می داد و می فرمود: اینها را پیش از این برایتان آماده کرده ایم.


روش امام باقر(ع) این بود که هرگاه برادرانش به منزل وی می رفتند، تا به آنان طعام و لباس نیکو و مبلغی پول نمی داد، نمی گذاشت خانه اش را ترک کنند.


بردباری


مردی نصرانی خطاب به امام باقر(ع) گفت: تو بقر هستی. امام(ع) با ملایمت و خونسردی فرمود: من باقر هستم. مرد (که همچنان بر اسائه ی ادب مصر بود) گفت: تو پسر زنی آشپز هستی. امام(ع) بار دیگر با ملایمت و نرمی به وی فرمود: آشپزی حرفه ی او بود (و این ننگ نیست). نصرانی همچنان به گفتار ناهنجار خود ادامه داد و مادر امام(ع) را به نسبتی ناروا متهم ساخت. امام(ع) با ملاطفت به وی فرمود: اگر راست می گویی، خدا او را بیامرزد و گر نه خدا تو را بیامرزد. مرد نصرانی از دیدن این برخورد امام (ع) به اشتباه خود پی برد و اسلام آورد.


صبر و شکیبایی


گروهی نزد امام باقر(ع) رفتند. در همان هنگام یکی از فرزندان آن حضرت مریض بود و آثار حزن و اندوه در سیمای مبارک امام(ع) نمودار بود ولی چیزی نمی گفت. مهمانان از دیدن این حالت، با یکدیگر به گفتگو پرداختند و از نگرانی شدید امام(ع) درباره ی فرزندش، سخن گفتند. مدتی نگذشت که کودک فوت کرد و صدای گریه از درون خانه بلند شد. در این هنگام امام(ع) با چهره ای گشاده از اتاق بیرون آمد. هنگامی که آنان از علت پدید آمدن آن حالت غیر منتظره از امام(ع) پرسیدند، فرمود: «ما دوست داریم نسبت به کسی که مورد علاقه ی ماست در عافیت و سلامت باشیم ولی چون فرمان خدا رسد آنچه او دوست می دارد تسلیم هستیم.»


هیبت امام(ع)


در همان سالی که امام باقر(ع) به مکه مشرف شد و با هشام بن عبدالملک برخورد کرد، مردم به جانب امام(ع) هجوم می بردند و مسائل و مشکلات خود را از آن حضرت می پرسیدند: عکرمة گفت: این شخص که سیمای دانشمندان دارد کیست؟ من (هم اکنون) می روم و او را آزمایش می کنم. سپس نزد امام(ع) رفت. هنگامی که در برابر وی قرار گرفت به لرزه افتاد و تعادل خود را از دست داد. با شگفتی به امام(ع) عرض کرد: ای فرزند پیامبر، من در مجالس متعددی، در مقابل ابن عباس و دیگران نشسته ام ولی چنین حالتی که اینک به مدن دست داده، هرگز برایم پیش نیامده است. امام باقر(ع) فرمود: «وای بر تو ای بنده ی شامیان، تو در برابر خانه هایی قرار گرفته ای که با اذن پروردگار، رفعت پیدا کرده و در آنها نام خدا ذکر می شود».


امام باقر(ع) از دیدگاه دانشمندان


آوازه ی وسعت علوم پیشوای پنجم(ع) آنچنان اقطار کشور اسلامی را پر کرده بود که لقب «باقرالعلوم» که از جانب پیامبر(ص) به وی داده شده بود تحقق عینی پیدا کرد؛ به گونه ای که دانشمندان بزرگ او را با همین ویژگی یاد می کردند.


«عبدالله بن عطا» یکی از شخصیتهای برجسته و دانشمندان بزرگ عصر امام(ع) می گوید: من هرگز دانشمندان اسلامی را در هیچ محفل و مجمعی کوچکتر و زبونتر از محفل محمد بن علی(ع) ندیدم. من «حکم بن عیینه» را با همه ی شخصیت و مقام علمی اش در محضر امام محمد باقر(ع) همچون کودکی دیدم که در برابر استادی عالی مقام، زانوی ادب بر زمین زده و شیفته و مجذوب کلام و شخصیت او گردیده است.


جابربن یزید جعفی هر گاه از امام باقر(ع) حدیثی نقل می کرد می گفت: خبر داد مرا وصی اوصیا و وارث علوم انبیاء، محمد بن علی الحسین(ع)...


محمد بن مسلم می گوید: هرگز مطلبی به ذهنم خطور نکرد مگر اینکه از امام باقر(ع) سؤال کردم و پاسخ سؤالات من از آن حضرت بالغ بر سی هزار حدیث شد.


ابن حجر عسقلانی، یکی از دانشمندان عامه، می نویسد: محمد باقر(ع) به اندازه ای رموز و اسرار علوم را آشکار ساخت و حقایق و احکام و حکمتها و لطایف را بیان نمود که جز کوردلان و یا منحرفان، کسی نمی تواند آن را انکار کند، از اینرو، به شکافنده و جمع آورنده علوم بر فرازنده ی پرچم دانش لقب یافته است.


برگرفته از کتاب تاریخ اسلام در عصر امامت امام سجاد(ع) و امام باقر(ع)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۰۹

سوال و مسابقه این هفته

شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۸ ق.ظ

با تشکر از استقبال شما عزیزان از مسابقه

آقای  مسعود مولایی منش برنده مسابقه هفته گذشته

سوالات این هفته :


1-   مهمترین وسیله ای که شیطان به وسیله آن  انسان را گمراه میکند چیست؟

2-  مهمترین وسایل دفاعی که خداوند در امراض روحی خصوصاً تکبر قرار داده چیست؟

 

لطفاً پاسخ های خود را به پست های الکترونیکی زیر بفرستید:


Baghestan.setad@yahoo.com

Setad.baghestan@gmail.com

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۰۸

خطبه 27 شهریور باغستان94

شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰ ق.ظ

                        

      خلاصه خطبه دوم 94/06/27  باغستان به امامت حجه الاسلام والمسلمین سادات رسول

 




                                    


                                                                   قاری محترم قرآن : آقای عیسی خانی





                                  

 

 




-        توصیه نمازگزاران به تقوا ، انجام واجبات و ترک محرمات

-        خدمات جدید ستاد نماز جمعه باغستان، در ستاد نماز جمعه باغستان تغییراتی به وجود آمد و اقداماتی  انجام شد ، ان شا الله مومنین از این خدمات استقبال کنند و برایشان مفید باشد.

-        حضور به موقع در نماز جمعه ، خطبه های نماز جمعه جزء نماز جمعه است یعنی اگر تعمداً در خطبه ها حضور پیدا نکنیم یا در زمان خطبه حضور داشته باشیم و گوش به خطبه ها ندهیم این در نماز اشکال ایجاد می کند، مومنین سعی بکنند به موقع در نماز حضور پیدا بکنند ان شاالله.

بیان مناسبت ها:

-        ایام حج ، جماعتی از مومنین مشغول انجام تکلیف عبادی حج  هستند ، امیدواریم با صحت و سلامتی بازگردند ، گرچه همیشه دولت آل سعود مشکلاتی برای حاجیان ایرانی دارد ، همیشه آسیب در این مراسم ایجاد میکنند ، یکبار کشتار حاجیان بود ، یکبار آتش گرفتن خیمه های حاجیان بود و بار دیگر هجمه جمعیت در رمی جمرات بود ؛  آمار کشته ها بسیار بالاست، اخیراً هم متاسفانه جرثقیل واژگون شد و گفتند بخاطر طوفان بوده ولی کارشناسان گفتند طوفانی وجود نداشته و سرعت باد کم بوده است.



                    



-        شهادت امام محمد باقر(ع)، امیدواریم مومنین در مساجد و حسینیه ها و مجالس خانگی یاد آقا امام محمد باقر(ع) را زنده بدارند و عزاداری کنند، امام باقر(ع) کسی بود که مجدداً اسلام را احیاء کرد  ، دین را تطهیر کرد ، دینی که آلوده شده بود به افکار ناپاک بنی امیه،  آقا امام باقر(ع) و امام صادق(ع) دین جدشان را تجدید بنا کردند ، امام باقر(ع) در عاشورا حضور داشتند ، این روز را خدمت همه مومنین تسلیت و تعزیت عرض می کنم.

-        حرکت آقا امام حسین(ع) به سمت کوفه، و خبر شهادت حضرت مسلم(ع) هم در همین هفته به امام حسین(ع) می رسد. قربانیانی که آقا امام حسین به دنیا عرضه کرد قربانیان بی نظیری است و دنیا دیگر چنین قربانیانی نخواهد دید.

-        هفته دفاع مقدس ، دفاع مقدس ما الگو گرفته از قیام آقا امام حسین(ع) بود، اگر الگویی همانند آقا امام حسین(ع) نبود هرگز این پیروزی و این عظمت و افتخار برای ما نبود ، رزمنده های ما هرچه داشتند از قیام کربلا داشتند. دنیای استکبار از فرهنگ حسینی و فرهنگ غنی عاشورایی  می ترسد و  این فرهنگ را مورد هدف قرار داده است ، لذا باید حواسمان باشد.

-         روز عرفه روز دعا و نیایش، امیدواریم عزیزان در این روز همت کنند ، گفته اند کسی اگر در ماه رمضان آمرزیده نشد عرفه را از دست ندهد، عرفه را درک بکنید و دعای عرفه را بخوانید.

-        عید سعید قربان ، این روز با عظمت را تبریک عرض می کنیم، هرکس دستش می رسد قربانی بکند و گوشتش را به فقرا و مستضعفین بدهید ، ان شا الله مورد قبول خدا واقع بشود .

-        اهمیت شورای محترم نگهبان ، یکی از نهادهای انقلاب اسلامی که به برکت انقلاب تاسیس شد شورای محترم نگهبان بود، شورای نگهبانی که هم مفسر قانونی اساسی است و هم تایید کننده قوانین مجلس است، و هم ناظر بر انتخابات است، مقام معظم رهبری جملاتی را در این خصوص فرمودند که شورای نگهبان هم عقلا هم شرعا و هم قانوناً نظارت استصوابی بر انتخابات دارد، خداوند ایت الله خزعلی را رحمت کند ، این بزرگوار از اول انقلاب در شورای نگهبان بودند ، خیلی کار سختی است ، با همه هجمه هایی که بود ، و در مجلس خبرگان هم انجام وظیفه میکرد. وصیتی که کرد فرمود : بالای قبر من اصطلاحات دیگر ننویسید ، فقط بنویسید ابوالقاسم خزعلی دوستدار خمینی(ره) ، فتنه 88 امتحان بزرگی بود ، دشمن فتنه راه انداخت ، فرزند آیت الله خزعلی در فتنه 88 طرف فتنه گران بود ایشان آمد بیانیه ای دارد و نوشت: من به محضر بزرگان عرض کردم که پسرم گرفتار فتنه شده چکار کنم؟ بزرگان گفتند که صیر کن، اما کاسه صبر من لبریز شده و طاقت ندارم، مردم ایران بدانید هرآنچه را پسر من میگوید حرف من نیست این حرف خود اوست و او دیگر از من نیست، خداوند این انقلاب و نظام و رهبری و امام(ره) را از شر او حفظ بکند. دشمن در کمین است ، همیشه در پی اختلاف افکنی و فتنه است و باید دقت کرد.




                           

                                                             مجری مراسم نماز جمعه: آقای شاکری


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۰۰

جلسه ماهیانه اعضاء ستاد نماز جمعه

چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۵۹ ق.ظ

جلسه ماهیانه ستاد برگزاری نماز جمعه باغستان با حضور اعضاء محترم برگزار گردید.






۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۵۹

خاطراتی از استاد قرائتی

سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۸ ب.ظ


ماجرای بی قراری استاد قرائتی روی صندلی اتوبوس!
حوزه/ بلند شدم و باز نشستم. مسافران گفتند: آقا چته؟ صندلیت میخ داره؟. گفتم: نه. خودم گیر دارم!

خبرگزاری«حوزه» بخش دیگری از خاطرات تلخ و شیرین حجت الاسلام والمسلمین قرائتی را منتشر می کند.

عجب آقای خوبی!

قبل از انقلاب در سفرى که به کرمان داشتم، وارد دبیرستانى شدم. بچه ‏ها در حال بازى بودند و رئیس دبیرستان زنگ را به صدا در آورد و ورزش را تعطیل و بچه‏ ها را براى سخنرانى من جمع کرد.

من هم گفتم: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم. اسلام طرفدار ورزش است والسلام. این بود سخنرانى من، بروید سراغ ورزش.

رئیس دبیرستان گفت: آقاى قرائتى! شما مرا خراب کردى!. گفتم: تو مى ‏خواستى مرا خراب کنى و بچه ‏ها را از بازى شیرین جدا کنى و پاى سخن من بیاورى.

آنان تا قیامت نگاهشان به هر آخوندى مى ‏افتاد مى‏ گفتند: اینها ضد ورزش هستند و با این حرکت از آخوند یک قیافۀ ضد ورزش درست مى‏کردى.

بچه ‏ها دور من جمع شدند و گفتند: عجب آقاى خوبى!. پرسیدند شب ‏ها کجا سخنرانى دارید. من هم آدرس مسجدى را که در آن برنامه داشتم به بچه ‏ها دادم. شب دیدم مسجد پر از جوان شد.

خودم گیر دارم!

تازه وارد تلویزیون شده بودم و با اتوبوس از قم به تهران مى ‏آمدم و برمى‏گشتم. روزى بعد از ضبط برنامه با اتوبوس به سمت قم در حرکت بودم. نزدیک بهشت ‏زهرا که رسیدیم، خواستم بگویم: براى شادى ارواح شهدا صلوات؛ دیدم در شأن من نیست و من حجت الاسلام و ...

به خودم گفتم: بى ‏انصاف! تو خودت و تلویزیونت از شهدا است، تکبّر نکن. بلند شدم و باز نشستم. مسافران گفتند: آقا چته؟ صندلیت میخ داره؟. گفتم: نه. خودم گیر دارم!

بالاخره از بهشت زهرا گذشته بودیم که بلند شدم و گفتم: صلوات ختم کنید. آنجا بود که فهمیدم علم و شخصیّت، سبب تکبّر من شده است.

‏ارزش تبلیغ چند دقیقه ‏اى نوجوان اسیر!

در خانه به تماشاى تلویزیون نشسته بودم که فیلم اسیران ایرانى را نشان مى ‏داد. خبرنگار بى ‏حجابِ سازمان ملل مى ‏خواست با نوجوان کم سن و سال ایرانى مصاحبه کند. نوجوان شوشترى به او گفت:

          اى زن! به تو از فاطمه اینگونه خطاب است             ارزنده ‏ترین زینت زن، حفظ حجاب است‏

و به او گفت: تا حجابت را درست نکنى، من با تو مصاحبه نمى‏ کنم.

آن شب خیلى گریه کردم. با خود گفتم: آیا تبلیغ چند ساله من در تلویزیون با ارزش ‏تر بوده یا تبلیغ چند دقیقه ‏اى این نوجوان اسیر؟.

‏ فرق گذاشتن بین بیست تومانى و هزار تومانى‏

کنار ضریح حضرت على بن موسى ‏الرضا علیه السلام مشغول دعا بودم. حالى پیدا کرده بودم که کسى آمد و سلام کرد و گفت: آقاى قرائتى! این پول را بده به یک فقیر.

گفتم: آقاجان خودت بده. گفت: دلم مى ‏خواهد تو بدهى. گفتم: حال دعا را از ما نگیر، حالا فقیر از کجا پیدا کنم. خودت بده. او در حالى که اسکناس آبى رنگى را لوله کرده بود و به من مى ‏داد دوباره گفت: تو بده. آخر عصبانى شدم و گفتم: آقاجان! ولم کن. بیست تومن به دست گرفتى و مزاحم شدى. گفت: حاج آقا! هزار تومانى است، دلم مى ‏خواهد شما به فقیرى بدهى.

وقتى گفت: هزار تومانى است، شل شدم و گفتم: خوب، اینجا مؤسسه خیریه ‏اى هست، ممکن است به او بدهم. گفت: اختیار با شما. وقتى پول را داد و رفت، من فکر کردم و به خودم گفتم: اگر براى خدا کار مى‏کنى، چرا بین بیست تومانى و هزار تومانى‏ فرق گذاشتى؟! خیلى ناراحت شدم که عبادت من خالص نیست و قاطى دارد.

استدلال با یک وهّابی

به دنبال فرصتى بودم که ضریح پیامبر صلى الله علیه و آله را ببوسم که یکى از وهابى ‏ها متوجّه شد وگفت: این آهن است و فایده‏اى ندارد!.

گفتم: ضریح پیامبر، آهن است ولى آهنى که در جوار پیامبر صلى الله علیه و آله باشد، اثر خاصى دارد. مگر شما قرآن را قبول ندارید؟. قرآن مى‏ گوید: پیراهن یوسف چشمان یعقوب را شفا داد. پیراهن یوسف نیز مانند پیراهن دیگران بود، امّا چون در جوار یوسف بود این اثر را گذارد و شفا داد.

جواب عملی، وهّابی را قانع کرد

در خیابان ‏هاى مدینه قدم مى ‏زدم که رفتار یک ایرانى نظرم را به خود جلب کرد. او با یکى از کاسب‏ هاى مدینه بر سر جنگ ایران و عراق جرّ و بحثش شده بود. مرد کاسب مى‏ گفت: حالا که صدام پیشنهاد صلح داده، چرا شما صلح را نمى ‏پذیرید؟. قرآن مى ‏گوید: «والصلح خیر»!. زائر ایرانى نمى ‏توانست او را قانع کند. دیگر زائران ایرانى که نگاهشان به من افتاد، گفتند: آقاى قرائتى! بیا جواب این آقا را بده.

من به یکى از ایرانى ‏ها گفتم: یکى از طاقه ‏هاى پارچه را از مغازه ‏اش بردار و فرار کن. او همین کار را کرد. صاحب مغازه خواست فریاد بزند، گفتم: «والصلح خیر»! خواست ایرانى را تعقیب کند گفتم: «والصلح خیر»! گفت: پارچه ‏ام را بردند. گفتم: حرف ما هم با صدام همین است. دزدى کرده و خسارت زده، مى‏ گوئیم جبران کند، بعد صلح کنیم. گفت: حالا فهمیدم.

تنظیم باد در رمی جمرات

در اعمال حج، در رمى جمرات، باید هفت سنگ پرتاب کرد. من شش سنگ زده بودم و دیگر سنگى براى پرتاب نداشتم. در اثر ازدحام جمعیّت داشتم خفه مى ‏شدم و یک سنگ مى ‏خواستم. به هرکس گفتم: آقا! من قرائتى هستم، یک سنگ به من بدهید من اینجا گیر افتاده ‏ام. هیچ کس به من کمک نکرد.

بالاخره با دست خالى و با هزار زحمت برگشتم، ولى چقدر خوشمزه و شیرین بود، چون احساس کردم تنظیم باد شده ‏ام.

هیچ کس به من دمپایى نداد!

در مِنى‏ بند کفشم پاره شد. هوا بسیار گرم و آسفالت خیابان خیلى داغ بود. با پاى برهنه راه مى ‏رفتم و از داغ بودن زمین به هوا مى ‏پریدم.

کاروان ‏هاى ایرانى مرا مى ‏دیدند و مى‏ گفتند: آقاى قرائتى سلام. امّا هیچ کس به من دمپایى نداد!.

مدیون و بدهکار رزمنده ها هستیم!

در جبهه کردستان از جوانى پرسیدم: بابات چکاره است؟. گفت: نابینا و خانه ‏نشین. گفتم: برادرت چکار مى‏ کند؟. گفت: 6 ساله که اسیر است. گفتم: مادرت؟. گفت: مریض است. گفتم: خودت براى چه به جبهه آمده‏ اى؟.

گفت: آمده ‏ام تا از دین و مرز کشور اسلامیَم حفاظت کنم.

راستى که ما چه قدر به این بچه ‏ها مدیون و بدهکاریم!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۵۸

اخبار برتر ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته

سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۳۵ ب.ظ


اخبار برتر ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۳۵

واکنش آیت الله العظمی مکارم به حادثه مسجد الحرام
بی تدبیری آل سعود فاجعه آفرید
حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: این حادثه نشان می دهد آل سعود توانایی اداره حرمین شریف را ندارد؛ کدام عقلی اجازه می دهد که در کنار مسجد الحرام در ایامی که میلیون ها نفر حضور دارند شما جرثقیل به کار ببرید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» این مرجع تقلید صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در  مسجد الحرام و شهادت عده ای از حاجیان در این حادثه و با قرائت فاتحه ای  اظهارداشتند: حادثه مسجد مسجد الحرام  که منجر به شهادت عده ای گردید، بسیار دردناک بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: این حادثه نشان می دهد آل سعود توانایی اداره حرمین شریف را  ندارد؛ کدام عقلی اجازه می دهد که در کنار مسجد الحرام در ایامی که میلیون ها نفر حضور دارند  شما جرثقیل به کار ببرید.

ایشان با انتقاد شدید از مدیریت حرمین شریفین افزودند:  این چه مدیریت و چه هوشی است که حرم امن  الهی؛ بر اثر بی تدبیری شما همه حاجی شهید شود.

ایشان با بیان این که حکام عربستان می گویند، طوفان آمد و این جوری شد گفتند: حوادث طبیعی مانند طوفان ها همیشه وجود دارد؛  باید مدیریت کرد و  همه هشدار می دهند این دلیل بر سو مدیریت  شما است؛ هرکجا بنای مهمی ، مذهبی یا غیر مذهبی ساخته شود به کسی اجازه نمی دهد  بیایند و تماشا کنند.

این مرجع تقلید یاد آورشدند: هرکجا بنای بزرگی وجود دارد؛  اجازه برج سازی نمی دهند، شما چرا اجازه دادید برج های 50مرتبه ای را ایجاد کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که عظمت مسجد الحرام برای جهانیان مشهود است گفتند: برج های 50 طبقه اطراف حرم را گرفته  و ابهت و عظمت مسجد الحرام را تحت شعاع قرارداده است، آل سعود حرمین شریفین را مال خودشان می دانند؛  این برج ها را ویران کنید با علمای اسلام مشورت کنید تا ابهت مسجد الحرام مشخص باشد.

این مرجع تقلید خطاب به علمای اسلام تاکید کردند: علمای اسلام باید حاکمان عربستان را نصحیت کنند راه و روش اداره مسجد الحرام و حرمین شرفین صحیح نیست و باید تغییر کند.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۲۸

سوال هفتگی نماز جمعه 20 شهریور 94

شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۱۰ ب.ظ

       

     

سوال هفتگی نماز جمعه 20 شهریور 94

 

1-         از نظر پیامبر گرامی اسلام(ص) از دریا بی نیاز تر چیست؟

2-         از نظر پیامبر گرامی اسلام(ص) از زمین وسیع تر کجاست؟

 

لطفاً پاسخ های خود را به پست های الکترونیکی ستاد به نشانی های ذیل ارسال فرمائید؟

 

Baghestan.setad@yahoo.com

Setad.baghestan@gmail.com

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۱۰

خلاصه خطبه دوم نماز 20 شهریور 94

شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴ ق.ظ

خلاصه خطبه دوم  94/06/20  باغستان به امامت حجه الاسلام  حیدری(امام جمعه موقت)



 

-        توصیه نمازگزاران به تقوا ، انجام واجبات و ترک محرمات

بیان مناسبت ها:

-        20 شهریور سالروز شهادت سید اسدالله مدنی ، ایشان امام جمعه تبریز بودند ،  در سال 1360 توسط منافقین کوردل ترور و به شهادت رسیدند ، اخلاق زیبا و مثال زدنی این مرد بزرگ الهی ، تقوا و ساده زیستی او برگ زرینی از زندگی پرافتخار این مجاهد در راه خداست. به روح این شهید برزگ بالاترین دورد الهی را خواهانیم.

-        11 سپتامبر سالروز حمله هواپیماهای مسافربری به دو برج 110 طبقه مرکز تجاری جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت جنگ آمریکا در سال 2001 میلادی است، این حادثه دستاویزی برای آمریکایی ها شد تا برای نابودی هویت اسلامی با شعار دروغین مبارزه با تروریسم آمریکا وارد عمل شد، در حالی که بر هیچکس پوشیده نیست انگشت اتهام یازده سپتامبر به سوی خود آمریکا و اسرائیل است.



-        شنبه 21 شهریور ، سالروز شهادت حجه الاسلام شهید محمد خیابانی است ، به روح بلند این شهید و همه شهدا و علمای شهید در راه اسلام بالاترین درود الهی را خواهانیم.

-        21 شهریور در تقویم روز سینما است ، سینما باید در جهت اصلاح کشور و جامعه باشد ، این مطالبه ولی امر مسلمین از سینما گران است، هنرمندان عزیز باید توجه داشته باشند همانطور که همه ما مسئول هستیم برای سرنوشت جامعه ، هنرمند هم مسئول است، کارگردان سینما هم وظیفه دارد ، جا دارد از سازندگان و زحمت کشان فیلم فاخر محمد رسول الله(ص) تشکر و قدردانی کنیم.

-        30 ذی القعده ، 23 شهریور ،  سالروز شهادت جوان ترین امام،  امام  محمد تقی ، جواد الائمه(ع) است، تسلیت عرض می کنم شهادت امام جواد الائمه (ع) به محضر امام عصر(عج) ، از جوانان عزیز خواهش میکنم شب و روز شهادت وجود نازنین امام محمد تقی(ع) ایران را سیاه پوش کنید و در شان ایشان عزاداری کنید ، ایشان فرزند بزرگوار ولی نعمت همه ما امام ر  ضا(ع) هستند، باید به ولی نعماتمان امام رضا(ع) عرض ادب کنیم.



-        اول ذی الحجه 24 شهریور سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) است،  تبریک و تهنیت عرض میکنم این مناسبت بزرگ آسمانی و الهی را که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران در تقویم این روز به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است، سعی کنید ازدواج را تسهیل کنید ، همه ما مسئول هستیم باید به جوانان کمک کرد ، پیامبر اکرم(ص) فرمود در اسلام هیچ بنایی نزد خدا عزیزتر و محترم تر از تزویج نیست.

-        سالروز حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و سالروز کشتار مردم مظلوم فلسطین به دست این رژیم وحشی، د رمودر این رژیم امام (ره) فرمودند این شجره خبیثه باید با همت ملل بزرگ اسلامی ریشه کن شود، اسرائیل مجری جنایات آمریکا در منطقه است ، اسرائیل باید ریشه کن شود.




-        بیانات مقام معظم رهبری در هفته گذشته:ایشان فرمودند : ایران مخالف با زورگویی و ظلم است ، سیاست مخالفت با زورگویی دولت ها یک اصل الهی و اساسی است ، آمریکا دشمنی خود را پنهان نمی کند ، ما فقط در هسته ای مذاکره کردیم و بحمدالله مذاکره کنندگان ما هم خوب ظاهر شدند، در عرصه های دیگر اجازه مذاکره با آمریکا را ندادیم و نخواهیم داد، آمریکا شیطان بزرگ است ، بعضی ها اصرار دارند این شیطان بزرگ را فرشته نجات وانمود کنند ،آمریکا ادعا کرده با این توافق تا 25 سال از دغدغه ایران آسوده است، رهبر معظم انقلاب فرمودند : به شما میگویم اولاً شما 25 سال آینده را نخواهید دی ان شا الله؛ تا 25 سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت، ثانیاً در این مدت هم روحیه مبارز و حماسی و جهادی یک لحظه صهیونیست ها را راحت نخواهد گذاشت.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۲۴

خلاصه خطبه دوم 13 شهریور

يكشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵ ب.ظ

خلاصه خطبه دوم    94/06/13   باغستان به امامت حجه الاسلام  بی طرف


 

 

-        توصیه نمازگزاران به تقوا ، انجام واجبات و ترک محرمات

 

بیان مناسبت ها:

 

-        14 شهریور سالروز شهادت شهید آیت الله قدوسی (ره) دادستان کل انقلاب، همچنین شهادت شهید سرتیپ وحید دستجردی رئیس کل شهربانی ، که به دست منافیقن کوردل در سال 1360 به شهادت رسیدند، شهادت این دو عزیز را تبریک و تهنیت عرض می کنیم که اینها توانستند این راه سخت را با سرانجام خوش به سعادت برسانند. البته تاسف میخورم که نزدیک به 17 هزار شهید ترور داشته ایم، عزیزانی همچون آیت الله بهشتی ، آیت الله قدوسی، شهید دستجردی،  شهید رجائی، شهید باهنر و بسیاری از بزرگان دیگر.


 

-        آمریکا دشمن نظام و دشمن مردم ماست، امروز هم که نظام ما با حسن نیت قدم گذاشته در مذاکرات، متاسفانه وزیر دفاع آمریکا و آنهایی که در آمریکا سخن گو هستند ، هر روز ملت ما را تهدید به حمله نظامی می کنند و البته (و مکرو و مکر الله والله خیرالماکرین) آمریکا دشمن ماست و خیر ما را نمی خواهد و درپی براندازی ماست و در این سی و چند سال تمام توطئه ها را این دشمنان کور دل و نادان به خرج دادند، مردم ما را با 8 سال جنگ نابرابر مواجه کردند ، تمام این کارها و مسائل را انجام می دهند تا اسلام و نظام اسلامی نباشد، خدا را قسم می دهیم به حق شهدا و جانبازان و زحمت کشان و عزیزانی که به  نظام اسلامی خدمت کردند آمریکای جنایت کار و کاخ سفید را سرنگون بفرماید، انگلیس را نابود بفرماید.رژیم صهیونیستی کودک کش را نابود و سرنگون بفرماید. هم چنین خداوند زحمت کشان و عزیزان نظام های اسلامی ، رهبر معظم انقلاب ، مراجع بزرگ تقلید ،  حضرت آیت الله سیستانی و سید حسن نصراله را حفظ بفرماید ان شا الله.


              


-        17 شهریور، مصادف با  سالروز کشتار مردم بی دفاع تهران در سال 1357 ، که جمعه سیاه نامگذاری شد، همین شهدا بودند که باعث پیروزی نظام اسلامی شدند، همیشه در طول تاریخ برای تثبیت دین،  شهدا نقش اول را داشته اند.

 

-        مظلوم یمن بیش از 160روز است مورد ظلم بسیار فراوانی قرار گرفتند، خداوند توطئه آل سعود و حامیانش آمریکا و اسرائیل را به خودشان برگرداند و آل سعود را نابود بگرداند ان شا الله.




۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۱۵

تشکر ویژه میرزا جواد تبریزی از یک طلبه

چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۵۳ ب.ظ


تشکر ویژه میرزا جواد تبریزی از یک طلبه
حوزه/ خدا را شاهد می گیرم که من از متهجّدین و شب زنده داران، کسی را می شناسم که به هنگام سحر صدای فرشته ای که او را بیدار می کند، می شنود. فرشته با لفظ «آقا» به او خطاب می کند....

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» چهار داستان از استاد اخلاق میرزا جواد ملکی تبریزی را منتشر می کند.

فرشته او را از خواب بیدار می کند

مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی (ره) به تمام معنا اهل عبادت و تهجّد بود و از بکّائون زمان خویش محسوب می شد. سه ماه رجب، شعبان و رمضان را به طور متوالی روزه می گرفت و در قنوت نمازهای نافله مکرّراً این بیت را می خواند:

  زان پیشتر که عالَمِ فانی شود خراب                                       ما را زجام بادۀ گلگون خراب کن              

او در کتاب «اسرار الصلوة» خود می نویسد:

«… اقول: لاتکن کافراً بهذه الاخبار و انّی اُشهِد الله انّی اَعرف من المتهجدین من کانَ یَسمَع مَنْ یُوقظُهْ و ینادیه وقت تهجّده فی اوائل امره بلفظة آقا، فیقوم لورده.»

- … این روایات را بپذیر و انکار نکن، خدا را شاهد می گیرم که من از متهجّدین و شب زنده داران، کسی را می شناسم که به هنگام سحر صدای فرشته ای که او را بیدار می کند، می شنود. فرشته با لفظ «آقا» به او خطاب می کند و آن شخص با این سخن بیدار می شود و به نماز شب می ایستد.

تصور می شود این شخص که با صدای فرشته اقامۀ نماز شب در سحرگاهان از خواب برمی خیزد، خود میرزا جواد آقاست که برای پرهیز از توهّمِ خودستایی، این حقیقت را بدین عبارت بیان کرده است.

آری، کسانی که در راه وصول به محبوب استقامت دارند به مقتضای آیۀ شریفۀ: «اِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا الله ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائکَة» ملائکةُ الله بر آنان نازل می  شوند و مرحوم ملکی به حق یکی از آن افراد بود. او جز خدا و خواست او هوایی در سر نداشت و به چیز دیگری نمی اندیشید و در حقیقت زبان حالش خطاب به خداوند سبحان چنین بود:

گر بِشِکافند سراپای من                      جز تو نیابند در اعضای من

شاگردپروری میرزا جوادآقا

میرزا جواد آقا می گوید: روزی استاد، ملّاحسینقلی همدانی به من گفتند: مقام تربیت فلان شاگرد به عهدۀ شماست. آن شاگرد همتی فراوان و عزمی راسخ داشت. مدّت شش سال در مراقبت و مجاهدت کوشش کرد، تا به مقامی رسید که قابلیّت محضه برای ادراک و تجرّد نفس بود. خواستم این سالکِ راه سعادت به دست استاد بدین فیض نائل و به این خلعت الهیّه مخلّع گردد. او را با خود به خانۀ استاد بردم و پس از عرض مطلوب، استاد گفتند: این که چیزی نیست و فوراً با دست خود اشاره کرده و گفتند: تجرّد مثل این است؛ آن شاگرد می گفت: فوراً دیدم که از بدنم جدا شده ام و در کنار خودْ موجودی را مانند خود مشاهده می کنم!.

تشکر میرزا جواد از یک طلبه

یکی از کسانی که مرحوم ملکی تبریزی را زیارت کرده و از او بهره برده می گوید: «حاج میرزا جواد آقا روزی پس از پایان درس، عازم حجرۀ یکی از طلبه ها- که در مدرسۀ دارالشفا بود- شد و من در خدمتش بودم. به حجرۀ آن طلبه وارد شد و پس از به جای آوردن مراسم احترام و اندکی نشستن برخاست و حجره را ترک گفت.

هدف از این دیدار را پرسیدم. در پاسخ گفتند: شب گذشته هنگام سحر، فیض هایی بر من افاضه شد که فهمیدم از ناحیۀ خودم نیست و چون توجّه کردم دیدم این آقای طلبه به تهجّد برخاسته و در نماز شبش به من دعا می کند و این فیوضات، اثر دعای اوست. این بود که به خاطر سپاسگزاری از عنایتش به دیدارش رفتم.

سرّ خدا که عارف سالک به کس نگفت              در حیرتم که باده فروش از کجا شنید؟

گریه های شبانه استاد اخلاق

یکی از دوستان و نزدیکانِ مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی می گوید: مرحوم ملکی (ره) شب ها که برای تهجّد و نماز شب به پا می خاست، ابتدا در بسترش مدتی صدا به گریه بلند می کرد؛ سپس بیرون می آمد و نگاه به آسمان می کرد و آیات «إنَّ فی خَلْقِ السَّمواتِ وَ الارض…» را می خواند و سر به دیوار می گذاشت و مدّتی گریه می کرد؛ پس از تطهیر نیز کنار حوض مدتی پیش از وضو می نشست و می گریست و خلاصه از هنگام بیدار شدن تا آمدن به محلّ نماز و خواندن نماز شب، چند جا می نشست و برمی خاست و گریه سر می داد و چون به مکان نماز خود می رسید، دیگر حالش قابل وصف نبود.

مرحوم ملکی می گوید: استادم ملاحسینقلی همدانی (ره) به من گفتند: فقط متهجّدین هستند که به مقاماتی نائل می گردند و غیر آنان به هیچ جایی نخواهند رسید.

منبع: سیمای فرزانگان-رضا مختاری       

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۵۳

تصاویر استثنایی قاسم سلیمانی در روزنامه های اسرائیل

چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۵۱ ب.ظ

 تصاویر استثنایی قاسم سلیمانی در روزنامه های اسرائیل

تصاویر استثنایی قاسم سلیمانی این روزها سرتیتر روزنامه ها شده است.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان:به نقل از وب سایت اسرائیلی "تهران حیفا تل آویو" فرمانده سپاه قدس ایران، قاسم سلیمانی، همواره چهره کنجکاوبر انگیزی در رسانه های اسرائیلی به شمار می رود. این روزها تصاویر استثنایی وی سرتیتر روزنامه ها شده است.
به گفته رونن سولمون، محقق اطلاعاتی اسراییل و وبلاگر سایت «اینتالی تایمز -اطلاعات اخبار»: "من مطمئن هستم که سلیمانی با پوتین مخفیانه ملاقات کرده است. هدف اصلی ملاقات آنها، در مورد بحران فعلی سوریه بوده است. پس از برقراری جلسه فوق، سوریه سلاح های فراوانی مانند موشک های ضد تانک و ... دریافت کرده است.

 مدرک کشتی هایی که به سمت سوریه برای رساندن انواع سلاح به راه افتاده اند را در دست دارم. بنابراین در طی این جلسه برای فروش سیستم موشک های ضد هواپیما S-300، توافق نکرده اند. روسیه به طور مداوم محموله های سلاح به سوریه ارسال می کند. فراموش نکنید که تا به حال چندین افسر سوری که مسئول تحویل سلاح های فوق بوده اند، ترور شده اند. علاوه براین سلیمانی با وزیر دفاع و رئیس اطلاعات روسیه ملاقات کرده است".

قاسم سلیمانی، بدون شک یک چهره بین المللی شناخته شده است. وی تجربه نظامی و عملیاتی اش را در جنگ بین ایران و عراق (دهه 80) و فعالیت در حملات  متعددی علیه کشورهایی مانند اسراییل، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و برخی از کشورهای عربی کسب کرده است. وی از اواخر دهه 90 فعالیت خود به عنوان فرمانده نیروی قدس ایران را ادامه می دهد. نیروی قدس ایران مسئول پخش هزاران مبارز در کشورهایی مانند سوریه، عراق، لبنان، یمن و برخی از کشورها در اروپا و آفریقا می باشد. 

به گفته سولمون: "مطمئنا سلیمانی از رهگیری اسراییل یا آمریکا در حین پرواز در هراس است و به این دلیل پرواز با هواپیماهای معمولی و منظم مسارفربری که احتمال رهگیری آنها بسیار کم است را ترجیح می دهد. طبق مدارکی که در دست داریم، سلیمانی بخش مجزایی در هواپیما مانند بخش فرست کلاس را در دست دارد و پس از فرود هواپیما از قسمت جداگانه پیاده شده و بالافاصله سوار ماشینی که در انتظار وی است می شود.

 اکثر پروازهای سلیمانی با «ماهان ایر» و کمتر از طریق «ایران ایر» صورت می گیرند. در عین حال، پرواز وی به سمت مسکو از طریق شرکت «ایران ایر» صورت گرفت؛ تنهاپرواز منظمی که از ایران به سمت مسکو فعال می باشد. ساعت شبانه این پرواز همچنین برای مخفی سازی هر چه بیشتر فعالیت سلیمانی  مناسب بود".

سلیمانی همچنین در اوایل سال جاری برای شرکت در مراسم تشیع جنازه پسر «عماد مغنیه» به لبنان سفر کرد. وی در حین پرواز با هواپیمای «ایران ایر» جسد یکی از دوستان خود، ژنرال حدادی که طبق گزارش های خارجی توسط اسراییل ترور شد؛ را از لبنان به ایران بازگرداند. طبق گزارش های مختلف، سفر مذکور در واقع بهانه ای برای هماهنگی اقدامات نیروی «حزب الله» علیه اسراییل بوده است.

اما آنچه مطمئنا بر طبق گزارشات و تصاویر مختلف به طور واضح معلوم است، سلیمانی در پروازهای خود  راحت و مطمئن مشغول خواندن کتاب یا گفت و گو با دوستان خود است. لازم به ذکر است که سایر مسافران هواپیما از حضور سلیمانی و دیگر همکارانش در هواپیما آگاه نیستند. آیا سرانجام قاسم سلیمانی در انتخاب یکی از پروازهای خود اشتباه خواهد کرد؟ امر واضحی است که افراد بسیاری در انتظار یک اشتباه کوچک از وی می باشند.
 

تصاویر استثنایی قاسم سلیمانی در روزنامه های اسرائیل
 

تصاویر استثنایی قاسم سلیمانی در روزنامه های اسرائیل
 
 

تصاویر استثنایی قاسم سلیمانی در روزنامه های اسرائیل 


تصاویر استثنایی قاسم سلیمانی در روزنامه های اسرائیل 


منبع:جام نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۵۱

محاسبه خمس

چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۴۸ ب.ظ


چگونگی محاسبه خمس از نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی به دو استفتاء مقلدین خود در خصوص نحوۀ محاسبۀ خمس و گرفتن پذیره در موقوفات پاسخ گفتند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» متن پرسش و پاسخ را منتشر می کند.

محاسبۀ میزان سرمایه در سالِ تعلق خمس، ملاک است

پرسش: شخصی مثلا 100 میلیون سرمایۀ در گردش که خمس آن را داده، داشته است؛ ولی در سال بعد سرمایه اش کاهش یافته و مثلا 80 میلیون شده و باز در سال جاری 110 میلیون درآمد داشته است؛ حال چه قدر از درآمدش جز سرمایه ای مخمسش می شود؟ 80 میلیون یا 100 میلیون؟

پاسخ: معیار سال قبل است که 80 میلیون بوده و خمس مازاد آن را باید بپردازد.

گرفتن پذیره در موقوفات

پرسش: آیا طبق مقررات اوقافی "پذیره" یعنی حق تملک اعیانی که هنگام اجاره زمین موقوفات، مبلغی بابت پذیره از مستاجر أخذ می گردد، بابت آب کشاورزی متعلق به موقوفه هم می توان پذیره گرفت؟

پاسخ: در تمام موقوفات، گرفتن پذیره به منظور تخفیف دادن اجاره مانعی ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۴۸

از شفای شیخ عبدالکریم تا جلوگیری از طغیان رودخانه

چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۴۷ ب.ظ

به بهانه سالروز وفات مؤسس حوزه علمیه قم؛
از شفای شیخ عبدالکریم تا جلوگیری از طغیان رودخانه
حوزه/ حاج شیخ عبد‌الکریم حائرى یزدى که ریاست تامّه و مرجعیت کامله قطر شیعه را داشت با نوکر و خادم خود هم ‌سفره و غذا بود، روى زمین می ‌نشست، با اصغر طلاب مزاح ‌هاى عجیب و غریب مى ‏فرمود.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» 79 سال پیش در چنین روزی یعنی هفدهم ذی‌القعده سال 1355 (1315 شمسی) بزرگ‌ مرد یزدی از تبار عالمان شیعی دعوت حق را در حالی لبیک گفت که حوزه‌ علمیه قم میراث جاودان او هم اکنون طلایه‌دار علم و حکمت اسلامی در جهان اسلام است.

حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی را همگان به عنوان مؤسس حوزه علمیه قم می‌شناسند، همان کسی که توانست با سیاست‌های ضد دینی رضاخان مبارزه کند و مانع از هم پاشیده شدن روحانیت و حوزه ‌های علمیه در ایران شود؛ زیرا جان گرفتن حوزه علمیه قم با زمان حکومت رضاخان مصادف شده بود و رضاخان دست‌ پرورده انگلیس، قصد داشته تا علما را از میان بردارد.

آیت الله عبدالکریم حائری یزدی

آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه‌ علمیه‌ قم در سال ۱۲۷۶ق. مصادف با ۱۲۳۹ش. در روستای مهرجرد میبد، واقع در۶۰ کیلومتری یزد به دنیا آمد. پدرش مردی پارسا بود که هر چند از تحصیل علم بی ‌نصیب مانده بود اما از زهد و تقوی بهره داشت. دوران کودکی عبدالکریم در دامان پرمهر مادری مهربان سپری گشت.

روزی شوهرخاله عبدالکریم به نام محمدجعفر، معروف به «میرابوجعفر» که روحانی بود، به مهرجرد آمد. وی در همان دیدار نخست آثار استعداد و نبوغ را در رفتار این کودک مشاهده کرد. به همین دلیل عبدالکریم را برای یادگیری دانش، با خود به اردکان بُرده و به مکتب‌ خانه سپرد. عبدالکریم در مکتب‌ خانه اردکان در محضر «مجدالعلمای اردکانی» یکی از بزرگان آن دیار، دروس نصاب ‌الصبیان، صرف، مقدمات علوم و ادبیات را با عشق و علاقه فراوان آموخت.

در حالی که هنوز ۱۰ سال از بهار عمرش سپری نگردیده بود، از سایه پرمهر پدر بی ‌نصیب گشت؛ از این رو راه مهرجرد را در پیش گرفت و خود را در کنار مادر غمدیده تنها و دور از مکتب یافت. چند سال را محروم از مکتب و دوستان در روستای مهرجرد گذراند؛ ولی پس از چندی شور و شوق دانش‌آموزی او را بی ‌قرار ساخت. به همین دلیل عشق و دلبستگی خویش به علوم دینی را با مادر در میان گذاشت. مادر کوله بار سفر فرزندش را به سوی حوزه علمیه یزد بست و با چشمانی پر از اشک شوق و هجران، فرزند دلبندش را راهی آن سامان نمود.

شیخ عبدالکریم به یزد رفت ولی پس از تحصیل مبادی فقه و اصول، ماندن در این شهر را نپسندید و تصمیم به مهاجرت به کربلا گرفت. او راهی عراق شد و حدود سال ۱۲۹۸ق. در مدرسه‌ علمیه‌ حسن ‌خان سکونت و به محضر استاد بزرگ فاضل لنکرانی راه یافت. شرح لمعه و قوانین را در محضر ایشان خواند. با رحلت میرزای بزرگ (مؤسس حوزه‌ علمیه ‌سامرا) و بیم از رونق افتادن حوزه علمیه این شهر، آیت‌ الله فاضل لنکرانی، شیخ عبدالکریم را برای ادامه‌ تحصیل از کربلا به سامرا فرستاد.

‌آیت‌ الله حائری سطوح عالیه‌ را در حوزه‌ سامرا در محضر شهید آیت‌ الله شیخ فضل‌ الله نوری و مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی شیرازی فراگرفت. در درس خارج نیز بیشتر از محضر آیت ‌الله سید محمد فشارکی استفاده می‌کرد.

با هجرت آیت‌ الله فشارکی به نجف اشرف،‌ شیخ عبدالکریم حائری نیز پس از حدود ۱۳ سال سکونت در سامرا به نجف هجرت نمود و علاوه بر درس استادش آقای فشارکی در درس آیت ‌الله العظمی آخوند ملا محمدکاظم خراسانی نیز شرکت نمود. سرانجام بعد از حدود ۱۶ سال آیت ‌الله حائری بار دیگر به کربلا هجرت نموده و تا سال ۱۳۳۲ق. در کربلا اقامت نمود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۴۷

مسابقه هفتگی جمعه

چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳ ق.ظ

مسابقه هفتگی جمعه



همراه با اهدای جوایز


هرهفته دو سوال از خطبه های  نماز جمعه درتابلوهای ستاد نماز جمعه و سایت ستاد طرح میگردد.

جهت پاسخگویی و شرکت در مسابقه می توانید پاسخ های خود را به همراه مشخصات و شماره تماس           به یکی از پست های  الکترونیکی ستاد به نشانی های :


setad. baghestan@gmail.com

baghestan.setad@yahoo.com


فرستاده یا به صندوق های موجود در مصلی بیندازید.

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۳۳

شعار مرگ بر آمریکا از دیوارها پاک می شود!!

يكشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۳۰ ب.ظ
شعارهای مرگ بر آمریکا از دورتادور دیوار سفارت پاک شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای اخیر اتفاق جالب توجهی که در سطح شهر تهران افتاده، پاک کردن شعارهای مرگ بر آمریکا از دیوار های شهر است. البته صبح امروز این عملیات پاک سازی به دیوارهای سفارت سابق آمریکا (لانه جاسوسی) نیز رسید و شعارهای مرگ بر آمریکا از دورتادور دیوار سفارت پاک شد.

گفتنی است این شعارها در هفته های گذشته بر روی دیوار لانه جاسوسی و دیگر نقاط تهران نوشته شده و به اصطلاح مرگ بر آمریکای 2015 است.

شعار مرگ بر آمریکا از دیوارها پاک می شود!+ عکس

شعار مرگ بر آمریکا از دیوارها پاک می شود!+ عکس

منبع: فردا
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۳۰

گفت وگو با پیشکسوت منبر و خطابه

يكشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۲۵ ب.ظ

در گفت وگو با پیشکسوت منبر و خطابه بررسی شد
آنچه یک روحانی منبری باید بداند
حوزه/ گاهی برخی میوه فروش‌ها به قدری میوه خود را خوب می‌چینند که انسان لذت می‌برد. در منبر نیز باید مطالب را زیبا بچینیم، با بیان سلیس و روان مسأله را مطرح کنیم؛ این موارد اصلوب خطابه است.

یکی از آفات منابر ما این است که از مستمعین تقاضا نمی‌کنیم صحبت های مارا نقد کنند و فکر می‌کنیم که مورد پسند همه بود  ؛درحالی که باید از مستمع تقاضا ‌کنیم تا عیب ما را به ما هدیه کند و به صورت خصوصی، عیوب منبر را به  ما تذکر دهند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» درگفت وگو با خطیب پیشکسوت و منبری توانمندحجت الاسلام والمسلمین محمد باقر شریعت نیا سبزواری به بررسی آداب  وخصوصیات یک خطابه موثر پرداخته آنچه که درادامه می آید، حاصل این گفت وگو است .

*با تشکر از استاد ارجمند که فرصتی را در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید تا از تجربیات ارزشمندتان در عرصه خطابه و تبلیغ بهره ببریم. بفرمایید خطابه مؤثر چه خصوصیاتی دارد؟

بنده هم به سهم خود از خبرگزاری حوزه که در نشر معارف اهل بیت(ع) کوشاست کمال تشکر را دارم، بنده چهار کتاب در زمینه سخنوری نوشته‌ام که عبارت‌اند از «خطبه و خطابه در اسلام»؛ «درباره سخن و سخنوری» که هر دو را دفتر تبلیغات چاپ کرده است و کتاب دیگرم تحت عنوان «اصول و مبانی تبلیغ و سخنوری» منتشر شده و دیگر اثر من در این زمینه کتاب «مناظره در اسلام» است که قسمتی از آن درباره فن خطابه می باشد.در مشخصات اسلوب خطابی می‌توان به چند مسأله توجه کرد.

 * در سخنرانی تلگرافی صحبت نکنیم

در سخنرانی نمی‌توانیم تلگرافی صحبت کنیم و باید مطلب را باز کنیم و پرورش بدهیم و لذا ایجاز در سخنوری مطلوب نیست، چنانچه تطویل هم مناسب نیست. وقتی مطلبی را باز کردیم، دیگر ادامه دادن آن مطلوب نیست. بین ایجاز و تطویل، سدی به نام اطناب است.

  * مطالب را به صورت ساده مطرح کنیم

مطلبی که خطیب در منبر مطرح می‌کند باید مطابق با فهم و درک مستمع باشد و درک مطلب برای مستمعین مشکل نباشد. به عنوان مثال اگر بخواهم درباره جبر و اختیار صحبتی داشته باشم و به صورت کلامی بحث را تبیین کنم درک آن برای مستمع مشکل است، ولی اگر به صورت ساده آنرا مطرح کنم، درک آن برای مخاطب آسان خواهد بود. همچنین عباراتی را که مطرح می‌کنم نباید از عبارات پیش پا افتاده مانند آنچه در گفتگوهای معمولی است باشد؛ همچنین نباید از نظر ادبی به حدی بالا باشد که از فهم مستمع بیرون باشد. در عین حال باید زیبا صحبت کنیم و عبارات شیوا به کار ببریم. فصاحت و بلاغت اقتضا می‌کند که الفاظ ما با ذهن مستمع آشنا باشد و الفتی داشته باشد که آن را درک کنند در عین حال زیبا صحبت کنیم، به عنوان مثال می‌گوییم: «خوبی‌ها را بگیرید و بدی‌ها را دور بریزید»، این مطلب در عین زیبایی ساده است، یا بگوییم: «از نظر علمی بشر به حدی ترقی کرده است که یک پا را به سفینه فضایی بسته است و از نظر اخلاق به حدی منحط شده است که پای دیگرش را به گاری بسته است، که نتیجه آن دو شقه شدن انسان می باشد»، این نوع جملات هم لطیف و فصیح بوده و هم مورد فهم مردم است.

*مطالب را زیبا بچینیم

منبر خوب باید دارای مقدمه ذی المقدمه باشد و هر کدام در جای خود بیان شوند. باید به ذی المقدمه بال و پر داده شود و از مقبولات استفاده گردد، مقبولات یعنی آنچه که مورد قبول مردم است، مانند کلام بزرگان و آیات قرآن و احادیث صحیح، همچنین اشعار حکیمانه شعرای مقبول مانند حافظ و سعدی و مولوی، مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین دلایل و براهین برای اثبات مدعا در جای خود استفاده شود. در پایان منبر هم نتیجه گیری کلی انجام گیرد، بعد از این‌ها حسن خاتمه ای دلپذیر قرار داده شود، چه به عنوان گریز به مصیبت باشد که مناسب با موضوع بوده و انسان بدون تناسب روضه نخواند و یا اینکه به وسیله اشعاری که مضامین گذشته را تأیید می‌کند گاهی با آواز همراه است، منبر خاتمه پیدا کند. پس حسن مبدأ و حسن خاتمه برای منبر لازم است.

گاهی برخی میوه فروش‌ها و یا قصاب‌ها به قدری میوه یا گوشت خود را خوب می‌چینند که انسان لذت می‌برد. در منبر نیز باید مطالب را زیبا بچینیم، با بیان سلیس و روان باید مسأله را مطرح کنیم؛ این موارد اصلوب خطابه است.

به نظر حضرتعالی چه آفات و آسیب‌هایی می‌تواند خطابه را تهدید کند؟

* رعایت نکردن فصاحت و بلاغت:

انسان باید فصاحت و بلاغت داشته باشد، فصاحت معلوم است که شامل الفاظ زیبا و کلام مسجع و مقفع است، اما بلاغت به این معناست که به مقتضای حال و مجلس و مستمع صحبت کنیم. این مسأله بسیار مهم است. چنانچه مادری فوت کرده است، انسان باید از مقام مادر صحبت کند، اگر پدری فوت کرده و این پدر به عنوان مثال معلم است، در مورد تعلیم و تربیت و مقام معلم از نظر اسلام صحبت کنیم؛ اگر فقیه است در مورد نقش فقه و فقاهت در اسلام صحبت کنیم و مناسب‌ترین آیات را انتخاب کنیم، چنانچه پزشکی فوت کرده، در مورد نقش طب و طبابت در اسلام و جامعه صحبت کنیم، در روایات ما یکی از ارکان هر شهر و تمدنی از یک طرف وجود فقیه است و از طرف دیگر وجود طبیب و پزشک می باشد، البته شرط دیگر هر مملکتی حاکم و زمامدار فرزانه و عادل است، این سه مسأله از ارکان تمدن اسلامی می باشد.

* آسیب جدی سخنرانی

صحبت بدون تناسب، به معنای فقدان بلاغت است که از آسیب‌های جدی سخنرانی است، مثل اینکه مادری فوت کرده است و من در مورد مرگ و امثال این‌ها صحبت کنم، در صورتی که مقام مادر، مقام معظمی است، شما ابتدا باید مادر را تکریم کنید و قلوب مردم را متوجه احترام و مقام مادر نموده، بعد راجع به مطلب مرگ صحبت کنید. مثلاً بگوییم چنانچه مادران در تربیت فرزندان کوشا باشند در پل صراط نشاط خاصی خواهند داشت، چرا که مرگ گردنه‌هایی دارد که یکی از آن‌ها گردنه تربیت است و از پدر و مادر راجع به تربیت فرزندانشان سؤال می‌کنند، شما از مرگ صحبت کرده‌اید، ولی مجلس متوجه فوت مادر است. یا اگر کارمند اداره چاپ از دنیا رفته، منبری باید راجع به مسأله چاپ اطلاعات خوبی داشته باشد، که مثلاً گوتنبرگ صنعت چاپ را اختراع کرده و چاپ چه میزان در رشد جوامع بشری تأثیر داشته است، یا اگر کشاورزی فوت کرده راجع به جایگاه کشاورز از نگاه روایات صحبت کنیم، که در این زمینه روایات فروانی هم داریم، ما آنقدر روایت راجع به کشاورز داریم، مانند حدیث امام صادق (علیه السلام) که می‌فرماید: «الزَّارِعُونَ کنُوزُ الْأَنَامِ یزْرَعُونَ طَیباً أَخْرَجَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُمْ یوْمَ الْقِیامَةِ أَحْسَنُ النَّاسِ مَقَاماً وَ أَقْرَبُهُمْ مَنْزِلَةً یدْعَوْنَ الْمُبَارَکینَ.»  (کشاورزان گنجهاى مردمند، بذر پاکیزه اى را مى کارند که خداوند عزّ و جلّ آن را برآورده است . مقام آنان در روز قیامت از همگان بهتر و قرب و منزلتشان از همه بیشتر است و «مبارک» خوانده مى شوند.)(الحیاه با ترجمه، احمد آرام ج 5 ص 512) و حدیث «وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیاً إِلَّا کانَ زَارِعاً إِلَّا إِدْرِیسَ فَإِنَّهُ کانَ خَیاطا»  بنابر این ما باید ببینیم فوت کننده کیست، اگر تاجر بود ما راجع به تجارت و تاجر خوب صحبت کنیم و در اواخر صحبت اشاره به مرگ کنیم. انسان باید در مورد مشاغل مختلف اطلاعات داشته باشد، بنده دفتری بر طبق حروف الفبا دارم و در موارد گوناگون اطلاعات خود را آنجا یادداشت می‌کنم، آقایان اهل منبر و خطابه نیز باید چنین تجهیزاتی داشته باشند و در اوقات فراغت در مورد تمام مشاغل و حرف تحقیق کنند؛ لذا اگر کسی برخلاف بلاغت صحبت کند و یا در مجلس فاتحه در باره مطلب خالی از موضوع و متوفی صحبت کند، مطمئن باشد که مستمع گوش نمی‌دهد و در دل خود شما را به بد سلیقگی متهم می‌کند.

*اطاله کلام و طولانی کردن منبر

از دیگر آفات منبر اطاله کلام و طولانی کردن منبر است، در ابتدای کلام این مطلب را ذکر کردم، گاهی افراد از پای منبر یکی یکی بلند می‌شوند و می‌روند ، اما منبری توجه نمی‌کند که مردم را خسته کرده، مرحوم آیت الله فلسفی به مردم نگاه می‌کرد، تا می‌دید مردم خسته شده‌اند فوراً ایجاد تنوع می‌کردو منبر را تمام می‌کرد، اینگونه گمان نکنند که حتماً باید نیم ساعت صحبت کنند، گاهی کمتر هم کفایت می‌کند، بسیاری از افراد در مجالس ختم به صرف اجبار و احترام آمده‌اند، اما در ماه رمضان که مردم فقط برای شنیدن منبر می‌آیند، کاری هم ندارند و افطار کرده‌اند، یا بعد از ظهر است و استراحت کرده اند، شما مثلا می توانید یک ساعت صحبت کنید، ولی در مجالس مختلف باید مقتضای حال رعایت شود، بنابر این صرف به مناسبت صحبت کردن هم مطلوب نبوده و مطلب باید نو و تازه باشد، اگر مطلب برای شما تازه بود برای دیگران هم تازه خواهد بود، برخی احادیث کمتر مطرح شده‌اند و مردم فراموش کرده‌اند اشکالی ندارند که آن‌ها ایراد شود و اشعار هم باید اشعاری معقول و مطابق با نصوص و روایات باشد، مگر زبان حال باشد، در ذکر مصیبت هم برخی افراد طوری دروغ می‌گویند که افراد تا می‌خواهند گریه کنند به خاطر دروغ روضه خوان، دیگر نمی‌توانند گریه کنند.

*نقد پذیر بودن و پذیرفتن عیوب منبر

یکی از آفات منابر ما این است که از مستمعین تقاضا نمی‌کنیم تا از ما انتقاد کنند، در این شرایط فکر می‌کنیم که همه خوششان آمد؛ از مستمع تقاضا می‌کنم که عیب من را به من هدیه کند و به صورت خصوصی عیوب منبر شما را به شما تذکر دهد چون بسیاری از مسائل را انسان متوجه نمی‌شود.

*در منبر از قرآن و روایات چقدر استفاده کنیم؟

قرآن در موضوعات مختلف آیات متعددی دارد، یکی از آقایان منبری دائماً حدیث می‌خواند، به ایشان عرض کردم هر مطلبی که مورد نظر شماست، بفرمایید تا آیه آن را به شما بدهم، چنانچه امام صادق علیه السلام فرمودند: هر چه به شما می‌گویم آیه آن را از من طلب کنید ، فیه تبیان کل شیء، در قرآن کریم همه چیز به صورت مستقیم یا با اشاره یا تفسیر وجود دارد. بنده معتقدم که نباید آیه قرآن را به عنوان تبرک بخوانیم بلکه باید موضوع ما متخذ از آیه باشد و آیه را در میانه منبر برگردانیم و در مورد نکات آن تفاسیر ارائه دهیم، در هر آیه ای چند موضوع اتخاذ شده که باید مطالعه شود و نباید آیه رها شود، بنابراین در میانه منبر مردم متوجه شوند که موضوع شما قرآنی است. با روایاتی که ارائه می‌دهید نیز مردم متوجه شوند که روایات برای تبیین قرآن آمده است. البته باید توجه داشت؛ روایتی که در منبر ذکر می‌شود صحیح بوده و با روایات دیگر یا قرآن کریم مخالف نباشد. متاسفانه برخی آقایان روایاتی را در منابر ذکر می‌کنند که حتی مخالف قرآن است.

*در ارائه محتوای یک منبر چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم؟

گاهی انسان با تناسب صحبت می‌کند، اما محتوای صحبت او تکرار مکررات است و مطالب دستمالی شده ای را که همه بارها شنیده‌اند، ارائه می‌دهد. ما در هر زمینه ای باید مطلب تازه داشته باشیم و الا اگر تکرار مکررات باشد، لا اقل متفکرین از پای منابر قهر می‌کنند و می‌گویند ما چیزی یاد نمی‌گیریم. مطلب تازه همیشه است لااقل تازه‌هایی که مردم فراموش کرده‌اند را از درون کتاب‌ها باید بیرون بکشیم، بنده یک هفته به سوریه دعوت شدم و منبر می‌رفتم، بعد از اینکه صحبت کردم، فردی نزد بنده آمد که رئیس یکی از دانشگاه های کشور می‌گفت: بنده ده سال است که پای منابر نمی‌نشینم و قهر کرده‌ام، چون آقایان دائم یا خواب‌های آنچنانی نقل می‌کنند که هیچ اعتباری ندارد و یا مسائلی در منابر مطرح می‌کنند که مفید فایده نیست،لذا بعد از سخنرانی شما تعجب کردم که در کنار مرقد حضرت رقیه(س) کسی راجع به عبرت در قرآن صحبت می‌کند، برای زیارت آمده بودم، اما وقتی صحبت شما را شنیدم، پای منبر شما نشسته و از صحبت های تان لذت بردم، چرا شما دیگران را ارشاد نمی‌کنید که این مسائل را مطرح کنند.

*اهل منبر و تبلیغ در مناسبت های تبلیغی همچون ماه مبارک رمضان به چه موضوعاتی بیشتر بپردازند؟

در ماه مبارک رمضان به تناسب، لااقل چند روز درباره عظمت ماه مبارک رمضان و تاریخچه پدید آمدن روزه در اسلام و اینکه این عبادت بزرگ مخصوص همه امت‌ها و همه پیامبران است و فقط مخصوص ما نیست، بلکه یک عبادت قهرمانانه گسترده در همه امت‌های پیشین است پرداخته شود همچنین از آنجایی که در قرآن نتیجه روزه تقوا دانسته است مناسب است که راجع به تقوا نیز مطالبی بیان شود، مثلاً تقوا چیست و چگونه تقوا به دست می‌آید، چگونه باید تقوا را ایجاد و حفظ کنیم، راجع به تقوای فردی، اجتماعی، تقوای سیاسی و اقتصادی نیز می‌توان صحبت کرد، در تقوای اقتصادی می‌توان به مباحث خمس و زکات اشاره نمود و اینکه انسان باید قناعت کند، از اسراف و تبذیر خود را حفظ کند، و...

*سخن پایانی

یکی از سبک‌های اسلوب خطابه تفنید است. تفنید به معنای مناقشه در آراء است، بعنوان مثال هندوها می‌گویند تمام سعادت در ریاضات است، ما می‌گوییم خیر، ریاضات باید مشروع باشند، ما نباید به بدن خودمان لطمه بزنیم، ما نباید چهل روز به یک بادامی بسازیم، بنابر همه این‌ها قابل تحلیل است، تفنید یعنی اگر آرائی را که صحبت می‌کنید آرائ خلافی باشد مناقشه کنید وگر نه بحث خود را ادامه می‌دهید، بنابر این انسان باید این سبک اسلوب را در خطابه رعایت کند.

آیت الله فلسفی معیار منبری‌ خوب بودند، یادم هست که درباره حضرات آیات دامادو بروجردی صحبت کردند و به قدری مناسب صحبت کرد که اگر یک ساعت سخن می گفت کسی سرش را برنمی‌گرداند و همه به سخنان وی توجه داشتند، درخصوص مجلس یک چاپخانه چی که از دنیا رفته بود، در مورد صنعت چاپ صحبت کرد و غوغا کرد، در مورد حکومت‌هایی هم که بستگان او از دنیا می‌رفتند ایشان به قدری با تناسب صحبت می‌کرد که تمام افراد مجذوب می‌شدند، ما باید از بزرگانمان یاد بگیریم، شنیده‌ام مرحوم آقای اشراقی مناسب صحبت می‌کرده‌اند، حضرت آیت الله وحید در کویت که منبر می‌رفتند، بسیار متناسب صحبت می‌کردند، مرحوم تربتی هم بودند که ما پای منبر ایشان بودیم، متناسب صحبت می‌کردند و بسیاری از بزرگان ما در شهرستان‌ها و جاهای دیگر بودند، ولی الان متأسفانه برخی از آقایان منبری بدون توجه صحبت می‌کنند و مطالبی را می‌گویند که هیچ مناسبتی با مجلس ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۲۵




تولیت مدرسه علمیه آیت الله حق شناس تهران مطرح کرد:
ماموریت ۱۵ هزار طلبه وهابی برای فعالیت علیه شیعه
حوزه/ امروز قدرت های استکباری و مرتجعین منطقه ۱۵ هزار طلبه وهابی را استخدام کرده و با صرف وقت و هزینه های گزاف، صبح و شب از آن ها مطالعه و تبلیغ علیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت را مطالبه می کنند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» درتهران، حجت الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی، شامگاه جمعه، درمراسم آغاز سال تحصیلی 95 – 94 حوزه مدرسه علمیه آیت الله حق شناس یا فیلسوف الدوله تهران با بیان این که باید تلاش کرد فهم عمیق نسبت به معارف دین ومکتب اهل بیت(ع) در جامعه ایجاد شود، تصریح کرد: امروز قدرت های استکباری و مرتجعین منطقه 15 هزار طلبه وهابی را استخدام کرده و با صرف وقت و هزینه های گزاف، صبح و شب از آن ها مطالعه و تبلیغ علیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت را مطالبه می کنند، لذا باید با تربیت طلاب توانمند در مقابل هجمه ها ایستاد و به شبهات پاسخ داد.

وی با اشاره به این که دیر یا زود زمان بستن پرونده مان دراین دنیا فرا می رسد، با ذکر روایتی از رسول مکرم اسلام(ص)، ابراز داشت: به فرموده پیامبرعظیم الشأن اسلام (ص)، پس از مرگ تنها سه چیز به داد انسان می رسد که شامل اولاد صالح، صدقه جاریه و علمی که مردم از آن منتفع شوند.

تولیت مدرسه علمیه آیت الله حق شناس، خطاب به والدین طلاب جدید الورود مدرسه، یادآورشد: قدم نهادن درمسیر طلبگی هم صاحب اولاد صالح شدن است، هم صدقه جاریه و هم صاحب علم منتفع شدن است وهرسه موضوع مورد اشاره پیامبر(ص) را برای شما محقق می نماید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان این که جامعه اسلامی نیازمند حضور طلاب و دین شناسان خبره برای ترغیب مردم به پرهیز ازگناه است، خاطرنشان کرد: در جامعه ای، معصیت زیاد شود، اعتیاد ها هم زیاد می شود، مثلاً معضل اعتیاد جوانان به اینترنت، ماهواره و شبکه های متعدد اجتماعی که مصیبت ها را افزایش داده و نباید نسبت به آن غفلت کنیم.

وی در پایان با اشاره به این که مسیر طلبگی، مسیری پرفراز و نشیب و دشواراست، گفت: طلاب باید در این مسیر سخت، صبور بوده و نقاط اصلی و مهارت های لازم مورد نیاز را فرا بگیرند و والدین هم بایستی درطی این مسیر، مشوق، حامی و رفیق و پشتیبان فرزندان خود باشند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۱۲

بدحجابی دهن کجی به اسلام و نظام اسلامی است

يكشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۱۰ ب.ظ

بد حجابی دهن کجی به اسلام و نظام اسلامی است/ دولت در مورد حجاب کم کاری کرده است
حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: باید با موج ضد حجاب مقابله شود؛ زیرا حجاب یک مسأله سرنوشت ساز و مهم است و فقط جنبه فساد اخلاقی آن مطرح نیست؛ بلکه امروز جنبه سیاسی و دهن کجی کردن به نظام نیز پیدا کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»این مرجع تقلید  امروز در دیدار مسئولان و مربیان مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب ریحانه‌النبی(س) که در مدرسه‌ امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد به تبیین اهمیت حجاب و عفاف در دین اسلام و لزوم مقابله جدی دولت و مردم با پدیده بد حجابی پرداختند.

ایشان گفتند: دولت اگر نمی‌تواند حجاب را در کل جامعه گسترش دهد، چرا در این زمینه کم‌کاری و کوتاهی می‌کند، آیا مفاسد بی‌حجابی که طلاق و متلاشی شدن خانواده است، بر کسی پوشیده است؟

معظم له با تأکید بر ضرورت همکاری دولت برای ترویج و گسترش ححاب و عفاف در جامعه، گفتند: دولت می‌تواند با بخشنامه و توصیه در ادارات، بیمارستان‌ها، هواپیما‌ها و دیگر مراکز بر حجاب و عفاف تأکید کند؛ همان گونه که در صدا و سیما، حجاب لازم و ضروری رعایت می‌شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به همکاری و پشتیبانی علما و مراجع از گسترش حجاب و عفاف در جامعه اشاره و بیان داشتند: باید اسلامیت نظام حفظ و مشخص شود، دولت نیز باید همراهی  و توصیه کند؛ در رسانه‌ها و دیگر مراکز نیز حرکت‌های جامع و مؤثر شروع شود.

 معظم له با بیان این که  حجاب سمبل اسلام، نظام و اخلاق است گفتند:  حجاب یک مسأله سرنوشت ساز و مهم است و فقط جنبه فساد اخلاقی آن مطرح نیست؛ بلکه امروز جنبه سیاسی، مبارزاتی و دهن کجی به نظام نیز پیدا کرده‌ است بنابراین باید با موج ضد حجاب مقابله شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تقدیر و تشکر از فعالیت‌های مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب ریحانه‌النبی(س) گفتند: آمار فعالیت‌هایی مرکز ریحانه‌النبی(س) نشان دهنده با برنامه بودن این مرکز است که امید است ذخیره آخرت شما شود.

ایشان ابراز داشتند: حجاب از فروع دین است؛ اما امروز با آن معامله اصول دین می‌شود؛ یعنی اگر کسی بخواهد با اسلام مخالفت کند؛ با حجاب مقابله می‌کند؛ زیرا جنبه سیاسی پیدا کرده و دشمنان فهمیده‌اند که حجاب ضروری دین است؛ از این‌رو به عنوان سمبل اسلام با آن به مبارزه برخاسته‌اند.

*لزوم نترسیدن از هجمه های دشمن

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به سوره آل عمران در توصیه به مربیان حجاب گفتند: از هجمه‌‌های دشمنان به حجاب نهراسید و استقامت بورزید؛ زیرا هر کار مهمی مشکلاتی دارد و در عین داشتن صبر و تقوا، آمادگی مقابله با دشمنان داشته باشید که امدادهای الهی نیز پشتیبان شما خواهد بود.

این مرجع تقلید در پایان، با بیان اینکه مخالفت با حجاب با اغراض مختلفی همراه است گفتند: حجاب در مرحله نخست باعث فساد اخلاقی در جامعه است و مسائل دینی را تضعیف می‌کند؛ اما در گام بعد با هدف سیاسی و دهن کجی به نظام، حجاب تضعیف می‌شود؛ چنان که برخی کشورهای اروپایی نیز با حجاب برخورد سیاسی کرده و با آن مقابله می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۱۰

خلاصه خطبه دوم نماز جمعه 6 شهریور باغستان

شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۵۲ ق.ظ

خلاصه خطبه دوم  94/06/06 باغستان به امامت حجه الاسلام  سادات رسول

 


-        توصیه نمازگزاران به تقوا ، انجام واجبات و ترک محرمات

-        تبریک هفته دولت ، این مناسبت را  خدمت همه خدمت گذاران تبریک عرض می کنم. این مناسبت که به سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر نامگذاری شده است ، به همه عزیزانی که در ارکان و بدنه دولت و در نهادهای مختلف مشغول خدمت هستند این هفته را عرض تبریک و تهنیت داریم و آرزوی توفیقات روزافزون خدمت همه این عزیزان را داریم.

-        اعزام حجاج به حج ، خدا را شکر امسال هم خداوند توفیق داد به مومنین که به این سفر معنوی بروند تا در کنار خانه خدا قرار بگیرند ، خداوند به برکت این سفرها مشکلات مردم مسلمان ، خصوصاً مردم یمن هم حل شود ان شا الله و مفسدینی که در کنار خانه خدا حضور دارند و مانع از حضور مسلمانان در انجا هستند و باعث قتل وکشتارمردم یمن هستند ،ان شا الله به برکت دعای مومنین این مفسدین هم از روی زمین برداشته شوند.

             

-        سالروز ربوده شدن امام موسی صدر در سال 1357 در لیبی ، هنوز اینکه شهید شده اند و یا چه بلایی سرش آورده اندمشخص نیست،دولت لیبی هم که ازبین رفت وخبرقطعی هم در این خصوص خبرگذاری هاارائه ندادند. - سالروز انفجار تروریستی در حرم مطهر آقا امیرالمومنین(ع) در سال 1382 ، این اتفاق منجر به شهادت سید محمدباقرحکیم و جمع کثیری ازدوستداران اهل بیت گردید،این روز راخدمت همه شیعیان عرض تسلیت داریم.

-        سالروز وفات آیت الله شیخ عبدالکریم حائری ، ایشان موسس حوزه علمیه قم هستند ، چه کار باعظمتی ، چه کار باارزشی که انصافاً الآن قم مرکز علمی دنیاست، آقا امیرالمومنین(ع) علم را تقسیم کرد، یکی علم اخلاق است، یکی علم الهی است و یکی هم علم احکام است، سوال کردند یا علی بقیه علوم چیست؟ فرمودند بقیه علوم از تفضلات است ، اصل علم این سه مورد است. چشمه این علوم الان شهر قم و حوزه علمیه است.

-        سالروز تشکیل بانکداری اسلامی بدون ربا، این موضوع در سال 1362 مصوب شد ، اما فکر میکنم مومنین در خواب می بینند بانکداری اسلامی را! ما به شدت از بانکها گله مند هستیم، از دولت و مجلس گله مندیم به خاطر این موضوع،بزرگترین ظلم را بانکها به مردم انجام می دهند ،وام به جوانان برای ازدواج داده نمیشودو هزارمرحله جلوی پای جوان می گذراندبرای دریافت سه میلیون تومان وام،ولی هستندکسانی که وامهای یامفت می گیرند به مبالغ میلیاردی ، اینها ظلم است، اینها حق کشی مردم است، برای ضمانت انقدر جوانان را اذیت نکنید ، بانکداری اسلامی این نیست، این عملکرد بانکها مورد انتقاد مردم است، حتی یک نفر از روش کار بانکها راضی نیست ، والله جوان می آید و با ما دردودل میکند که یکسال است نتوانسته وام سه میلیون تومانی بگیرد ، ما خواهشمان این است که کلمه بانکداری اسلامی فقط در بیان و لفظ نباشد و الا روش کار بانکها کاملا غیر اسلامی است،قانون بانک درست است ولی اجرائیاتش غلط است،امیدواریم اجرایش هم درست شود.

           


-        سالروز تشکیل پدافند هوایی قرارگاه خاتم الانبیاء ، انصافاً از جهات امنیتی ما خدا را شاکریم از امن ترین کشور های جهان هستیم ، امنیت در کشورمان بسیار عالی برقرار است، ما از همه نیروی های نظامی تشکر می کنیم.

-        سالروز مبارزه با استعمار  پیر انگلیس ،این روز  به مناسبت شهادت شهید رئیسعلی دلواری این روز را به عنوان روز مبارزه با استعمار پیر انگلیس نامگذاری کرده اند ، الان هم دوباره خطر آمدن این روباه مکار کشور را تهدید می کند، ما خواهشمان است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که مسئولین حواسشان باشد چه کسی و برای چه برمیگردد؟اینها به هر عنوان که برگردند باید اینها را تعقیب کرد و نگاه کرد، اینها قدم به قدمشان شیطنت و مکر و حیله و خیانت است، لذا باید بیشتر دقت کنیم.

              

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۵۲