امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

حجه الاسلام والمسلمین مسعود سرافراز

بایگانی

حماسه سیاسی

شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۹:۲۷ ق.ظ

اکنون پیش از هر گامی داشتن دریافتی درست و مطابق با شرایط می تواند مقدمه ای موثربرای تحقق این شعار باشد ، به همین منظور از خداوند متعال جهت دریافت منویات ولیّ خود مدد می جوییم.

 

الف ) حماسه چیست؟

 

حماسه هرچند در لغت به معنای دلاوری و شجاعت ورزیدن است اما در محاورات باری فراتر برداشته و معنای خود را گسترش داده است . با شنیدن واژه حماسه این پیام به ما القاء می شود که هنوز در شرایط جهادی واقع هستیم و مستمع  ایرانی ایثارگری های جوانانش در هشت سال دفاع مقدس را  به یاد می آورد . حماسه در استعمال به عملکردی در مواجهه با خصم گفته می شود که امکانات نسبت به هدف عالی انتخاب شده متناسب نیست و رسیدن به آن هدف متعالی تنها با انگیزه الهی و خالص و با عملکردی جهادی است که محقق می شود تا نتیجه نسبت به امکانات چشمگیر بوده و حماسه خلق شود . بنابراین در ادامه ی  سال های جهاد اقتصادی و تولید ملی رهبر معظم انقلاب سال 92 را سال به نتیجه رساندن حماسه گونه زحمات در سال های گذشته تعیین نمده اند . اما واژه حماسه با بار جهادی که دارد و شرایط مخاصمه را تداعی می کند ، می طلبد که در عرصه سیاسی به بررسی چالش های این جهاد بپردازیم چرا که سیاست.....

 

ب) حماسه سیاسی:

چرا که سیاست همیشه عرصه جهاد بوده است ، جهادی که شهرت و قدرت ، میز و امضاء همواره پای نفس را می لغزاند و پایداری در راه علوی هدف گذاری شده، شاید بیش از هر عرصه ای در عرصه سیاست پرهزینه است . در عرصه سیاست که نخبگان جامعه حضور می یابند همیشه باید بیش از دیگران در آزمایشات الهی آزموده شوند تا برنده امتیازات شده و شایسته داشتن مسئولیت گردند. بنابراین عرصه سیاست جایگاه آزمایشات متعدد و غیر منتظره است که می طلبد کسی که به این عرصه وارد می شود اگر طالب پیروزی است در مقابل نفس حماسه ای خلق کند ، برای رضای خدا سخن بگوید و سکوت کند ، بایستد و بنشیند . دوستی و ائتلاف ، دشمنی و جدایی اش برای خشنودی دل خود نباشد بلکه مصلحت مردم را در جهت رضای خدا در نظر بگیرد و هرگز نهراسد . جمله معروف پیامبر اکرم (ص) که درباره جهاد اکبر فرمودند :اکنون که از جهاد با دشمن مشرک بازگشته اید خود را برای جهاد بزرگتر آماده کنید در شرایطی رقم خورد که جامعه ایمانی مدینه همواره درگیر عمل به آیه : یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ بود و در میان کفار و منافقین جهاد با دومی یکی از مهم ترین مصادیق جهاد اکبر بود . در همین راستا صفوف دوستان و منافقین را رهبر انقلاب به خودی و غیر خودی تعبیر کرده و راهبرد جذب حداکثری و دفع حداقلی را برای عمل به دو آیه : أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ و آیه : جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ اتخاذ نمودند . باید توجه داشت مبارزه با نفس سرکش در کش و قوس خودی و غیر خودی ،خود حماسه ای است که امروز مصداق  آن را باید در نفی« فتنه و انحراف» جستجو نمود .

 

ج) حماسه سیاسی در شرایط امروز جامعه ایران:

اما حماسه سیاسی در شرایط امروز جامعه ایران را باید با شاخصه های دیگری نیز دریافت نمود . در سال 1392 ما شاهد دو انتخابات بزرگ در ایران هستیم که در هیچ کدام نباید حماسه سازی را فراموش کنیم . در نظام جمهوری اسلامی همانطور که ریاست جمهوری تاثیر بسیاری بر امور جاری کشور دارد ، شوراها نیز بسیار نزدیک تر به صحنه ی عمل و در ارتباط با مردم می توانند در سطح شهرها خدمات را برای مردم مسلمان سهل الوصول نموده و «رایحه ی خوش خدمت» را به مشام مردم گوارا نمایند .

لذا ضروری است هم فعالان سیاسی که ظرفیت حضور در شوراها را دارند و هم مردم که با تأسّی به حضرت زهرا(س) در صحنه انتخاب حاضر می شوند و در عرصه انتخابات شوراها آگاهانه و با برنامه حاضر شوند چرا که هرچقدر دولت با دقت و مسئولیت باشد امّا در عرصه شورا و شهرداری کوتاهی شود مردم با گرفتاری ها و ناملایمات آزار دهنده و یأس آفرین مواجه خواهند شد . بنابراین حضور حماسی و جهاد گونه در این عرصه نباید در کنار انتخابات ریاست جمهوری کمرنگ شده و دچار سهل انگاری مردم مسلمان شود . متأسفانه در گوشه کنار کشور هر از چند گاهی سوء استفاده بعضی از اعضاء شوراها و شهرداری ها و محاکمه شان و یا ناهماهنگی ها  و سوء مدیریت هایی شنیده می شود که می توان با فعالیت سیاسی عمیق تر به انتخاب بهتری رسید . از این رو ، هم داوطلبین با کار پژوهشی و برنامه وارد مدیریت شهری شوند و هم رأی دهندگان با رأی به برنامه ها ، شورائی برنامه محور را به کار بگمارند . امروز مردم تجربه سه دوره شورا را در سطح شهرها به خوبی لمس کرده اند . پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) می فرماید: مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود، بنابراین این تجربه سه دوره ای انتظارات را از داوطلبین و مردم مضاعف نموده و انتظار می رود در عرصه شوراها نیز حماسه ای سیاسی خلق نمایند.

از سوی دیگر از نظر قانون اساسی که ثمره خون چندصد هزار شهید می باشد ریاست جمهوری پس از رهبری بالاترین مقام اجرائی در کشور است  و در عرصه انتخاب آن حساسیت ها نسبت به گذشته مضاعف گشته ، چرا که در سیر سیاست آموزی مردم مسلمان پس از قبولی در به پا داشتن انقلاب و دفع ضد انقلاب ، جنگ تحمیلی و تجربه دوران سازندگی و اصلاحات امروز انتظار به گونه ای است که رهبر معظم انقلاب حماسه سازی را برای مومنین هدف گذاری نموده اند . امروز مردم در حافظه تاریخی خود عملکرد گروهها را با ایدئولوژی و سلیقه های گوناگون را در ذهن خود دارد و برای آنها مقدمات قضاوتی عادلانه را دربرابر خود می بیند . لذا از مردم انتظار می رود با بصیرت بدست آمده در طول دوران مقاومت انقلابی خود بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند .

البته در این میان همچون امور شوراها مردم حماسه سازی جهادگونه را از دو محور اساسی به نمایش می گذارند. محور اول نخبگان سیاسی جامعه هستند که وظیفه دارند با احساس مسئولیت نسبت به نعمت هایی که خداوند به ما عطا کرده برای حفظ آن با بصیرت در میدان حاضر شوند و در این راه همواره حفظ و بهره بردن از نعمت متعالی ولایت را سرلوحه تفکرات و عملکرد خود قرار دهند و به تعبیری ولایت مدار بوده و عملکرد خود را با منویّات و سیاست های امامت امت تطبیق دهند . و محور دوم امت مسلمان هستند که برای قدرت بخشیدن به نیروهای ولایت مدار و قابلیت بخشیدن برای تنفیذ ولایت لازم است آگاهانه منویّات رهبری را شناسایی کرده و برآن اصرار ورزند تا با انتخابی بصیرت مند ، امامت را با تحقق حماسه سیاسی خشنود ساخته و زمینه خشنودی خدای متعال را فراهم آورند.

 

د)جهت حماسه سیاسی :

 

با توجه به اهداف میان مدت سال های گذشته و قطعه دوم شعار امسال که حماسه اقتصادی است باید جهت گیری حماسه سیاسی به سمت حماسه اقتصادی باشد تا حماسه سیاسی  مدّ نظر رهبری به کمال اهداف خود برسد . در شرایطی که امروز مهمترین وکاربردی ترین حربه ی دشمن قسم خورده ملت مسلمان اهرم های اقتصادی است و از طرفی ضعف های برنامه ای و عملکردی ،آب به آسیاب دشمن می ریزد ، داشتن اقتصاد جهادی زمینه  ساز سیاست مستقل و ولایی است . پس هم در حوزه شورا و هم در حوزه ریاست جمهوری به تناسب ظرفیت های هر کدام داشتن برنامه اقتصادی برای جهاد و حماسه اقتصادی جزء لاینفک حماسه سیاسی خواهدبود . بنابراین فعالان سیاسی باید عمده ی وجهه همت خود را در طرح و برنامه های عرضه شده برای انتخابات به سمت اقتصاد برده و امت مسلمان نیز برنامه اقتصادی را معیار تشخیص تخصّص برای فرد متعهّد قرار داده و اصلح را انتخاب کنند.

 

ه) رصد  معیار های ولایی:

 

هرچند موضوع معیارهای ولایی موضوع گسترده ای است که واجب است در مجالی مستقل مورد پژوهش قرار گیرد تا فردی بعنوان اصلی ترین یاور رهبر انقلاب از میان امت مسلمان برگزیده شود که در عمل نیز انتظارات امامت را برآورده سازد؛ امّا تاکنون آنچه از رهنمود های رهبر فرزانه انقلاب به سمع امت ولایت مدار رسیده ، معیار قرار دادن اصولگرایی و بازگشت به انقلابی گری به سبک امام و بنیانگزار این نظام ولایی و از طرفی معیار قرار دادن انتخاب اصلح در مقابل معیار های دموکراتیک ولیبرال است . البته می توان محبوبترین جمله بالا ترین مقام در نظام امامت را به عنوان چکیده الگوهایی که باید عمل نمود نصب العین قرار داد.

 

من دیپلمات نیستم ، من انقلابیم. 

 

به امید یاری خدا برای تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

                                                                                                              بقلم:

                                                                                      اسماعیل مصباحی سرشت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی