امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

حجه الاسلام والمسلمین مسعود سرافراز

بایگانی

هفته چهل و نهم 1392/05/25

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۲۸ ق.ظ

(خطبه اول)

بسم الله الرحمن الرحیم ... عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله... بندگان خدا شما و خودم را سفارش میکنم به تقوای الهی ، امیدواریم که خداوند با عنایات خاصه خودش تمام اعمالی را که با نیت الهی انجام میدهیم ختم به تقوا بفرماید و این را هم ذخیره قیامت ما قرار بدهد ان شا الله . بحث تقوا در واقع پایان تمام کارهایی است که ما باید انجام بدهیم، هرکاری که انجام میدهیم باید انتهایش را نگاه کنیم ، آیا به تقوا ختم میشود یا نه؟ بهترین کارها را هم انسان اگر با نیت تقوا انجام ندهد این کار هیچ فایده ای ندارد، شاید دیگران از این کار بهره ببرند ، از این کار فایده ببرند اما برای من نوعی که اینکار را انجام دادم اگر نیت تقوا نداشته و نتیجه تقوا را نبینم برای من فایده ای نخواهد داشت، روایتی است از ابن عباس از زبان آقا امیر المومنین علی (ع) که ما خدمت دوستان عرض کردیم ، اگر اجازه بفرمایید در ادامه خطبه های گذشته این خطبه را هم در وصف آقا امیرالمومنین(ع)  ادامه دهیم، بحث ما این است که دنیا تشنه معرفت آقا امیرالمومنین و اهل بیت است و اگر این معرفت حاصل شود دیگر در دنیا شاهد مسلمان کشی نخواهیم بود ، اگر تخریب قبور متبرکه ائمه بقیع را در این هفته داریم دلیلش بر این است که علی شناسی در بین مسلمان ها رواج پیدا نکرده است ، لذا مسلمان با دست خودش قبور بزرگان خودش را تخریب میکند آن هم با قصد قربت  و اخلاص، لذا ما معرفتمان نسبت به اهل بیت و قاآ آقا امیرالمومنین که شاخص است در بین اهل بیت باید بالا ببریم، آقا علی (ع) در نصیحت به خوارج این بیان را دارد: می فرماید لله علی الناس حج البیت من استطاع إلیه سبیلا ، بر مردم است که اگر استطاعت پیدا کردند بروند و حج خانه خدا را انجام دهند، می فرماید استطاعت از چند جهت است ، استطاعت مالی پیدا بکند ، استطاعت جسمی داشته باشد ، منعی نباشد و راه بسته نباشد ، اینها استطاعت هایی است که  باید ایجاد شود تا تکلیف انجام حج بر عهده مکلف باشد ، آقا امیرالمومنین(ع) میفرماید: عمل حج بر مسلمانی که استطاعت در او حاصل شد واجب است، (فلو ترک الناس الحج لم یکن البیت لیکفر بترکهم إیاه) ، اگر مردم حج را ترک کردند ، خانه خدا که کافر نمیشود ، بلکه مردم کافر میشوند ، این کفر بر آن مسلمان بار میشود و بر خانه خدا که کفر بار نمیشود ، خانه کعبه سر جای خودش هست و خانه کعبه از بیت الله بودن خارج نمیشود ، خانه کعبه برای همیشه بیت الله است ، گرچه همه اطرافش را کفر گرفته باشد ، یا همه اطرافش را اسلام گرفته باشد ، تغییری در خانه کعبع ایجاد نمیشود ، منی که حج را قبول نمیکنم کفر در من ایجاد میشود ، یا میپذیرم و از جان دل آرزویش میکنم، اگر استطاعت پیدا کنم میروم انجام میدهم و اگر استطاعت هم پیدا نکردم عقیده قلبی من این است و دوست دارم و اعتقاد دارم  که این استطاعت حاصل شود این عمل را انجام دهم، آقا امیرالمومنین(ع) این را برای خوارج دارد ، بعد میفرماید (و لکن کانوا یکفرون بترکه) این مردم اند که وقتی اعمال حج را ترک کردند کافر محسوب میشوند ، (لأن الله تبارک و تعالى قد نصبه لهم علما) خداوند این را علامت قرار داده است برای ما ، این علامت است ، مسلمان  و معتقد را مشخص میکند ، خانه کعبه جایگاهش این است، هر کس آمد اعمال حج را انجام داد اسلام خودش را ثابت کرد و هرکس انکار کرد و نیامد کفر خودش را ثابت کرده است ، تعبیر آقا امیرالمومنین(ع) اینجا چقدر زیباست : (و کذلک نصبنی علما حیث قال رسول الله (ص): یا علی أنت منی  بمنزلة هارون موسی)  میفرماید : همچنین مثل خانه کعبه که برای شما مثال زدم ، خداوند نصب کرد مرا نشانه ؛ هنگامی که پیامبر فرمود: یا علی جایگاه تو نسبت به من همانند جایگاه هارون نسبت به موسی است ، فقط تفاوت اینجاست که بعد از پیامبر اسلام قرار نیست پیامبر بیاید ، لیکن اگر بود علی (ع) پیامبر بود، و پیامبر اضافه کردند : (یا علی أنت بمنزلة الکعبة)علی جان تو مقام و منزلتت همانند منزلت کعبه است ، مردم موظف هستند تا به طرف کعبه بیایند ، نه کعبه موظف باشد که به طرف مردم برود، مردم باید بیایند و دور کعبه طواف بکنند ، نه کعبه برود و دور مردم بچرخد ،  ما باید برویم و اماممان پیدا بکنیم، مردم دنیا باید بروند و علی را پیدا بکنند ، قرار نیست که علی بیاید و مردم را پیدا بکند ، علی علم و علامت است و نشانه پروردگار است ، نشانه دین خداست ، همانگونه که کعبه نشانه دین خداست . وقتی مردم میروند و کعبه را پیدا میکنند و اعمال کعبه را انجام میدهند ، باید بروند و علی را هم پیدا بکنند و اطراف علی پچرخند و علی را بشناسند ، نسبت به علی (ع) معرفت پیدا بکنند ، این میشود عبادت ، مگرحج رفتن عبادت نیست ؟ یکی از تکالیف شرعی ما مکه رفتن است ، هرکس مستطیع شد واجب است که اعمال مکه را انجام بدهد ، تکلیف اصلی ما این است و واجب است که برویم و امام را پیدا بکنیم و دور امامی مثل آقا امیرالمومنین بچرخیم ، بگردیم و این میشود اخلاص و این میشود تقوا ، عده ای گفتند یا علی این حرف مال تو بود ؟ و بسیاری از خوارج گفتند این مطلب را ما شنیدیم یا علی ، قبول کردند ، 12000 خوارج بودند که از میان آنها 8000 نفرشان برگشتند ، فقط 4000 نفر باقی ماند ، با استدلالی که قآ آقا امیرالمومنین(ع) داشتند قبول کردند مقام امیرالمومنین(ع) مثل مقام کعبه است، یکی از افتخارات کعبه این است که علی (ع) در کعبه بدنیا آمده است ، دیوار کعبه شکافت تا مادر آقا امیرالمومنین(ع) وارد کعبه بشود و بعد از سه روز با نوزاد مقدسی از خانه کعبه خارج بشود و علی به عنوان یک زینت بر دیوارهای کعبه نقش ببندد و مومنین هر سال که میروند بروند و آن را نگاه کنند که چه بود و این علامت چیست؟ علامت این است که روزی این دیوار شکاف برداشت و مادر  آقا امیرالمومنین وارد بیت الله شو و بعد از سه روز با یک نوزاد پاک خارج شدند ، در مورد حضرت عیسی داریم که وقتی که علامت تولد حضرت عیسی به وجود آمد حضرت مریم (س) را امر شد تا از خانه خدا خارج شود ، این تفاوت آقا امیرالمومنین(ع) با حضرت عیسی(ع) است ، شهادت آقا امیرالمومنین در محراب مسجد که مهم ترین مکان مسجد است واقع شد ، دستور آمد یا رسول خدا تمام آنهایی که درشان به طرف مسجد باز میشود همه را ببند ، پیامبر همه درها را بست مگر در خانه آقا امیرالمومنین علی (ع) را ، ولادت در مسجد ، زندگی در مسجد ، شهادت در مسجد . مسجد کجاست ؟ مومنین کمک میکنند و مساجد را میسازند ، مسجد جایی است که مومنین بروند در آنجا سجده بکنند و عبادت خداوند را به جا بیاورند ، علی تمام وجودش عبادت خداست ، تمام حرکتش عبادت خداست ، ذکر علی عبادت خداست، علامه امینی جمله بسیار زیبایی دارد : علی یا خدا گفت و خدا هم یا علی گفت ؛ علی (ع) خداوند را بالا برد ، خدا هم علی را بالا برد ، شما هم خدایی بشوید و خدا را بالا ببرید ، خدا هم شما را بالا میبرد ، هر چقدر به خداوند احترام گذاشتید خدا هم بر شما احترام میگذارد ، ما به جوانانمان و به جامعه خودمان و به دنیای امروزمان ، قبل از نماز ، قبل از روزه ، قبل از حج اگر بیاییم و علی شناسی را یاد بدهیم دیگر بچه ما به طرف بی نمازی و به طرف کفر و بی دینی نخواهد رفت ، اگر معرفت نسبت به آقا امیرالمومین علی (ع)  باشد.  قرائت سوره اخلاص

(خطبه دوم )

بسم الله الرحمن الرحیم ... عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله... بندگان خدا شما را  و خودم را سفارش میکنم به تقوای الهی، از درگاه ایزد منان مدد میخواهیم ، کمک میخواهیم در تحصیل تقوا ، اگر هر کار خوبی را بخواهیم انجام دهیم باز هم مدد میخواهیم، اگر نماز میخوانیم مدد میخواهیم ، اگر سجده   میکنیم باز هم مدد میخواهیم، امداد الهی باید باشد و عنایت خداوند باید باشد ، اگر عنایت خداوند نباشد هیچ کار خیری را ما نمیتوانیم انجام دهیم، در تمام امورات سعی  کنیم درخواست امداد الهی را داشته باشیم ، قبل از بیان مناسبت ها تقدیر و تشکر بکنم از تمامی دوستان ، مومنین ، متدیّنین ، کسانی که در نماز جمعه شرف حضور دارند ، علی الخصوص روحانیت معزّز و مکرم و مهمانان عزیزی که از صفادشت خدمتشان هستیم؛ مناسبت هایی که در این هفته داریم ، 8 شوال مصادف است با تخریب قبور متبرکه ائمه بقیع که متاسفانه به دست جهالان مسلمان  وهابیت مقرض و دشمن اهل بیت این عمل صورت گرفت در سال 1344 قمری ، تخریب قبور ائمه بقیع و بعضی از بزرگان مثل حضرت عبدالله پدر بزرگوار  حضرت محمد (ص) و حضرت آمنه مادر حضرت پیغمبر(ص) را تخریب کردند ، با این اعتقاد که اینها شرک است و نباید باشد ، کسانی که به زیارت اینها می آیند و میبوسند مزار اینها را شرک میکنند ، که اگر در کنار قبر مطهر پیغمبر اگر آن دو نفر مدفون نبودند ، چه بسا قبر مطهر پیغمبر هم به این صورت تخریب میشد ، یکبار هم به کربلا حمله کردند، اینها این اعتقاد را دارند و با این اعتقاد زندگی میکنند و با این اعتقاد با من و شما میجنگند ، ریشه این اعتقاد را اگر  بگیرید بخاطر ضعف امام  شناسی است ،عدم  ولایت شناسی است ، اگر ولایت شناسی بود این گونه نمیشد ، بازگشت غرور آفرین آزادگان سرافراز را در سال 1369 به میهن اسلامی داشتیم، ببینید عزیران دقت کنید ،در دنیا جنگ های زیادی صورت گرفته است ، هر جنگی که صورت میگرفت اسرایی از طرفین به دست دشمن می افتادند ، هیچ کجا نمیتوانید پیدا کنید آزادگان و اسرایی که حین اسارت باز هم جنگیده باشند ، افتخار خلق کرده باشند ، تاریخ زندگی اسرای ما خودش تاریخ حماسی است ، ایجاد فرهنگ است ، همانجا فرهنگ سازی کردند ، همانجا جنگیدند ، یکی از آزادگان برای من نقل میکرد:میگفت اتاقی که ما میخوابیدیم انقدر کوچک بود که همیشه دونفر سر پا می ایستادند و منتظر میشدند تا به جای دونفر دیگر استراحت کنند. مرحوم ابوترابی را شما نگاه بکنید ، رهبر اسرای ما ، وقتی که میخواستند بروند و شکنجه اش بکنند رویشان نمیشد ، میگذاشتند داخل گونی  و در گونی را میبستند و و بعد شکنجه اش می کردند  ، سرشان را که از داخل گونی می آورد بیرون میگفت : مرحبا به یا سیدی ؛ بارک الله به تو آقای من که مرا شکنجه کردی. اینچنین فرهنگ دادند واین چنین آموزش دادند ، وقتی برگشتند برای ما افتخار آوردند ، اسرای کشور های دیگر اینگونه نبود ، اینها برگشتند برای ما زینت بودند ، کلی افتخار خلق کردند و همراه خودشان آوردند ، ما قدر دان زحمات این دوستان هستیم  ، دعاگوی این عزیزان هستیم، امیدواریم که ان شا الله همیشه خدمتگذار دین و نظام و انقلاب باشند و خدای نکرده این آسیب های اجتماعی در روح بلند این عزیزان ان شا الله تاثیر منفی نداشته باشد و همیشه خدمت کنند ، من از طرف خودم و مردم از همه زحمات این عزیزان تقدیر و تشکر میکنم. موضوع دیگری که هست ، بحث مسجد است ، این هفته سالروز مسجد را داریم ، روز جهانی مسجد است ،  به مناسبت آتش سوزی که یهودیان در بیت المقدس ایجاد کردند ورضا شاه حمله ای که به مسجد گوهر شاد داشت، مسجد پایگاه فرهنگی و دینی ماست که در نظام اسلامی غریب واقع شده است، از چند جهت : به این بهانه که مسجد را باید  مردم بسازند ، مسجد سازی نکردند ، این از طرف دولت ؛ هیچ بودجه ای به مساجد اختصاص داده نشد ، یا ازبودجه های بسیار ضعیف است که هیچ به درد مسجد نمیخورد ، این از یک جهت ، از جهت دیگر کسانی آمدند در مقابل مسجد کانون های فرهنگی را تاسیس کردند ، اشکالی ندارد ، کانون های فرهنگی که تبلیغ فرهنگ دینی ماست، ولی همین تضعیف مسجد شد ، ببینید آمدند به عنوان مثال این طرح داده شد که فرهنگ سرا ساخته شود ، من از شما مومنین سوال میکنبم فرهنگ سرا ساخته شد ، فرهنگ سرار در مقابل چی بود؟ در مقابل مسجد بود ، و هرکدام از جوانان ما به فرهنگ سرا رفت دیگر به مسجد برنگشت؛ فرهنگ سرای ما مسجد است ، 8 سال دفاع مقدس را فرهنگ سرای مسجد خلق کرد . جوان ما رفت و در مسجد آموزش دید، در مسجد عبادت کرد، در مسجد استراحت کرد و زندگی کرد و رفت از مرز و میهن دفاع کرد، چند درصد از جوانانی که به فرهنگ سرا میروند شما امید دارید که اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد بروند و از مرزها دفاع بکنند ؟ا گرکسانی باشند ذات خودش است که این استعداد را دارد که برود و دفاع بکند ، آیا در فرهنگ سرای ما آموزش داده میشود؟ما این را به دولت ها و به دولت جدید هم عرض میکنیم :کانون هایی مانند فرهنگ سراها که ایجاد میشود اینها قطعاً در مقابل مساجد است و قطعا تحقیر و بی احترامی مسجد است ، اگر فرهنگ سرا میخواهید حتما باید کنار هر مسجدی یک فرهنگ سرا باشد ، فرهنگ سرای ما مسجد است ، جوان ها باید در اتاقک های کنار مساجد آموزش های متععد ببینند و نمازش را در مسجد بخواند و عبادتش را در مسجد انجام بدهد  ،مسجد ما در جایی است و دانشگاه ما در جای دیگر ، مسجد ما روحانی دارد و نماز گذار ندارد، دانشگاه ما نماز گذار داریم و روحانی نداریم ، نماز خانه نداریم ، مسجد نداریم ،مدرسه ما جایی است و مسجد ما جایی دیگر ، مسجد را ساختیم منزل عالم نداریم ، عالم نداریم ، مسجد بدون عالم همانند خانه کعبه بدون علی است، تاثیر ندارد، چکار کند مسجد؟ مساجد را باید ساخت ،  مومنین خدمت شما هم عرض میکنم فرهنگ حسینیه سازی باید مدیریت شود  ، اینطوری که ما حسینیه میسازیم اینها هم تحقیر مسجد است ، مومنین نیتّتان خیر است و قصد خیر دارید ، مؤمنید ، حسینیه میسازید  تا مردم در آن جمع شوند در آنجا ذکر اهل بیت را بگویند ، عبادت بکنند . ولی یادتان باشد این حسینیه ها طوری نشود که در مقابل مسجد باشد ، جمعیت مسجد را از مسجد خارج نکند ، اینها نا خواسته ضربه میزنند ما تا آنجایی که میتوانیم باید مساجد را تقویت کنیم ، بعضی به قول خودشان متخصصین ما در شهر سازی شهرک ساختند و  در آن مسجد نساختند. شهرک هایی است که مسجد در آن نیست ، شهرک های چند هزار جمعیتی که یک مسجد دارد، مسجد خیلی غریب است و، یکی از چیزهایی که  در قیامت هم شفاعت میکند و هم شکایت مسجد است ، مسجد هم شفاعت میکند و هم شکایت ؛ هر قدم به سمت مسجد برداشته میشود ثواب دارد و ده گناه را پاک میکند ، قدم زدن به طرف حسینیه یا به طرف فرهنگ سرا اینگونه نیست ، به مساجد برسید و مساجد را تقویت کنید ، هیأت های امنایی که در مسجد کار میکنند ، اگر نتوانند کار بکنند خیانت به مسجد است، به ذلت کشاندن مساجد است ، هیأت امنا باید با تا پای جان برای مسجد کار بکند ، هر زمان احساس کردند که نمیتواند کار بکند باید کنار بروند ، کسی که نمیتواند و توانایی ندارد و وقت ندارد باید کنار برود ، خائن به مسجد خائن به دین است ، فرقی نمیکند مساجد باید به هر صورت تقویت شوند ؛ جمعیت باید به مساجد بیاید ، هر کجا مسجد زیاد است ، مفاسد کمتر است ، چرا در یزد مفاسد کمتر است؟ هر کجا که مسجد زیاد است مفاسد کمتر است ، مسجد خیلی خیر و برکت دارد . لذا مسجد الان غریب است ، هم از طرف دولت و هم  از طرف ملت ؛ از طرف ملت شاید ناخواسته است از طرف دولت هم ان شاالله نا خواسته است ، اما بعضی افراد مغرضانه بعضی وقت ها کارهایی میکنند که مساجد تقویت نشود ، باید دقت بکنیم مساجد را تقویت کنیم ، ما هر چه داریم از مسجد داریم و از این قرآن و از این منبر داریم. اگر آنها را تضعیف بکنیم دیگر چیزی برای ما باقی نخواهد ماند ، هر کجا اینها کنار رفت همانجا جایی است که دشمن توانست نفوذ بکند. توانست به ما ضربه بزند و ما از همان جا آسیب پذیر شدیم ، یک نکته در خصوص بحث دولت ، الحمد لله در مجلس بحث های خوبی را داشتیم ، وزرا را بررسی کردند ، رای به وزرا دادند ، آنهایی که صلاحیت داشتند از نظر دوستان اهل مجلس رای تایید را گرفتند و آنهایی که بالاخره صلاحیت نداشتند ، نماینده ها به او رای ندادند ، البته صلاحیت کار نه صلاحیت تقوایی و ایمانی ، ان شا الله دولت بتواند با قدرت کار خودش را شروع بکند ، حماسه سیاسی در انتخابات اتفاق افتاد ، ان شا الله حماسه سیاسی از طرف دولت خلق شود ، باید این شعار را این دوستان محقق بکنند ، دقت کنید عزیزان الان این امنیتی که ما داریم به این دلیل است که پشت سر رهبری هستیم و اتحاد داریم و آسیب پذیری هایی که در جامعه اسلامی ایجاد شده است به خاطر اختلاف است ، استکبار جهانی و صهیونیست جهانی از این آسیب پذیری استفاده میکنند ، الان در مصر مسلمان به دست مسلمان کشته میشود ، در سوریه همینطور ، عراق همینطور و آمریکایی ها و صهیونیست ها بهره شان را از این میبرند ، لذا مواظبت بکنیم اتحاد و اتفاقمان را ، برادری و رفاقتمان را حفظ کنیم تا خدایی نکرده آسیبی به این نظام و انقلاب وارد نشود.

والسلام علیکم   قرائت سوره کوثر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی