امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

حجه الاسلام والمسلمین مسعود سرافراز

بایگانی

هفته شصت و ششم 1392/09/22

دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۵۰ ق.ظ

(خطبه اول)

بسم الله الرحمن الرحیم ... عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله ... بندگان خدا شما را و خودم را سفارش میکنم به تقوای الهی ،همان طور که در خطبه گذشته خدمت شما عرض کردم مسلمان بودت یک معناست و مومن بودن معنای دیگر ، بعد از مومن بودن متقی بودن بالاتر از مومن بودن است و بعد معنای بالاتر از متقی بودن یقین است و کسانی که یقین دارند از متیقنین هستند و کسانی که به رویت و به واقعیت حق را میبینند و به هیچ عنوان به طرف باطل نمی روند ، امام معصوم میفرماید : آنطوری که ما گناه را میبینیم اگر شما میدیدید هرگز به طرف گناه نمیرفتید ، واقعیت گناه را میبیند، واقعیت خیر را میبیند در سوره ماعون وجود اقدس الهی خطاب به پیامبر گرامی اسلام این را میفرماید: ارایت الذی یکذب بالدین ، آیا ندیدی آنکسی که دین را تکذیب کرد ، سوال میکند ، دین منظور همان قیامت و حساب و کتاب است که نتیجه اعمال ماست، نتیجه تقوای ماست، نتیجه کارکرد ماست، ما در این دنیا عمل میکنیم و در قیامت درو میکنیم، و یا کسی که اعتقاد به قیامت داشته باشد اینجا عمل درست انجام میدهد، که در قیامت محصول درست داشته باشد ، ذات باری تعالی خطاب به پیامبرش میفرماید: ارایت الذی یکذب بالدین ، یعنی در بین همین مسلمانان و در بین امت اسلام کسانی هستند که با دین داری دین را تکذیب میکنند ، با متدین بودنشان به دین کافر اند، یعنی به اسم تدیّن علیه دین، نشانه ها را خداوند برای پیامبرش میفرماید، یکی از نشانه های آنان تکذیب قیامت است، باور به قیامت ندارد، میگویند این آیه قرآن در شان ابو سفیان نازل شد، ابو سفیان در فتح مکه مسلمان شد ، اما چه مسلمانی؟ مسلمانی که وقتی خلیفه سوم به حکومت رسید میگوید ای آل امیه حکومت به شما برگشت، مانند توپی این حکومت را به همدیگر چاس بدهید، یا رفته بود سر قبر حضرت حمزه(ع) با لگد به قبر حضرت حمزه میکوبید و میگفت که آنچه که تو فکر میکردی نشد و بالاخره حکومت به دست ما افتاد،  میگویند این سوره در شان ابوسفیان نازل شده است، فَذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ ، کسانی هستند که یتیم را از خودشان دور میکنند ، نه دور کردن با ترحم، نه ! دور کردن با جفا و ظلم ستم، با چوب ، با زدن ، میگویند ابو سفیان دو نفر شتر را قربانی کرده بود ، فقرا مراجعه کردند ، با عصای خودش فقرا را میراند ، یدع الیتیم، یکی از خصیصه های اینگونه مسلمان ها که با مسلمانی شان مسلمانیت را از بین میبرند این است که : یدع الیتیم ، مسلمان باید یتیم دوست باشد ، یتیم را سرپرستی بکند ، قربانی را به دست یتیم ها و فقرا برساند ، نه اینکه برای خودش مصرف کند ، یکی دیگر از خصیصه های اینگونه مسلمان ها که نمیتوانند اهل تقوا باشند : وَلَا یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ ، هیچ گونه تشویق و یا ترغیبی برای اطعام مسکسن ندارند ، طعام دادم مساکین هم به چند معناست، یک معنای عرفی اش این است که مساکین را بر سر سفره ها راه بدهیم و اجازه بدهیم بیایند و از غذا بخورند و استفاده ببرند ، یکی به معنای دیگرش این است که حق مساکین پرداخت شود ، زکات در اموالمان را پرداخت بکنیم، خمس در اموالمان را را پرداخت بکنیم، اموال مسکین در مال ما نماند ، این غصب است ، ضایع کردن حق است، اگر اینها را ندهیم از مصادیق این آیه حساب میشویم ، یعنی متقی نمیتوانیم باشیم، فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ ، وای بر نماز گزارانی که با این شاخصه ها هستند ، نماز میخوانند و نماز های خوبی هم میخوانند ، منتهی ظاهر نماز را دارند ، واقعیت نماز را ندارند، وای بر این  نماز گزاران که آبرو باقی نگذاشته اند و احترام به خدا هم ندارند ، این نماز گزاران کیستند ؟ الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ، کسانی که در نمازهاشان سهل انگاری میکنند ، یا نماز نمی خوانند ، یا نماز را به وقت نمیخوانند ، یا بعضی وقتها ممیخوانند و بعضی وقتها نمیخوانند ، نماز میخوانند با شرب خمر نماز میخوانند ، نعوذ با لله فساد و فحشایشان را کرده اند و نماز را هم میخوانند ، نمازی که آمیخته با فساد و فحشاست ، نمازی که آمیخته با کلاهبرداری و دزدی و خیانت است، الَّذِینَ هُمْ یُرَاؤُونَ ، اهل ریا هستند ، اهل تظاهر هستند ، وإذا قیل لهم لا تفسدوا فی الأرض قالوا إنما نحن مصلحون ، وقتی به آنها میگویی در زمین فساد نکنید دست به سر و صورتشان میکشند و دست به ریششان میکشند ، و میگویند : نحن مصلحون ، ما اصلاح کننده هستیم، ما اصلاح گریم، شما خودتان اهل فساد هستید ، خودشان را مومن میدانند ، خودشان را متدیّن میدانند ، اینچنین خصیصه ای داشتند ، الَّذِینَ هُمْ یُرَاؤُونَ ، علامه طباطبایی میفرماید : اینها شکارچیانی هستند که در بین مردم خود را مسلمان تر از دیگران خود را جلوه میدهند ، اینها اهل شکارند ، با فتنه و حیله ای که دارند جوانان  مردم را شکار میکنند تا اینها را همراهی بکنند ، با نمازشان و با دعا و ذکرشان شکار میکنند ، الَّذِینَ هُمْ یُرَاؤُونَ ، وَ یَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ‏ ، یعنی هر عملی که از طرف مسلمان ها میخواهد به شخص محتاج برسد اینها منع میکنند ، زکات میخواهد به فقرا برسد منع میکنند ، کمک فکری میخواهد برسد منع میکنند ، کمک یدی میخواهد برسد مکنع میکنند ، جلوی کمک مردم مسلمان به فقرا را میگیرند ، یک سری مسلمان های اینطوری داریم و اینها خودشان را با تقوا میدانند ، تقوا این نیست که من خودم را با تقوا معرفی بکنم ، نه ! تقوا این است که خداوند به انسان عنایت بکند ، این لطف خداست برای مردم و اینکه هرکس بلند بشود و برود مکه و بگوید که ای مردم به من بگویید حاجی من حاجی شدم، نه ! خیلی از مکه رفته ها حاجی نمیشوند ، حاجی کسی است که خداوند این لقب را به او بدهد ، مومن و متقی کسیت که خداوند به او عنایت بکند ، لذا ما باید حواسمان باشد نکند خدای نکرده از این قماش باشیم، نماز بخوانیم و خدای نکرده در کنار نماز گناه انجام بدهیم، و اسممان را بگذاریم مسلمان ، نکند مصداق سوره ماعون شویم، باید رفتار و کردار مان را بر اساس چیزی که خدا میخواهد ان شاالله مطابقت بدهیم و ان شاالله تقوای من و شما شود ذخیره قیمات من و شما. خداوند همه ما را از متقّیان واقعی قرار بدهد ان شاالله.

قرائت سوره اخلاص

(خطبه دوم)

بسم الله الرحمن الرحیم ... عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله ... بندگان خدا شما را و  خودم را سفارش میکنم به تقوای الهی ، خدمت مومنین و متدینین عرض بکنم که ان شاالله سعی کنید در این مدت باقی مانده از ماه صفر مجالش عزای اهل بیت را به نحو احسن برگزار بکنید ، مساجد را باز نگاه دارید و مراسم عزای اهل بیت را هرچه بهتر برگزار کنید و حتما هم در مجالستان از علما استفاده کنید ، نباشد خدای نکرده مجلسی ما داشته باشیم و در این مجلس ما عالم دینی نباشد ، بدانید روحاینیت پایه و اساس دین من  و شماست، اگر روحانیت نبود بازهم دین در زمان ائمه دفن میشد ، روحانیت بود که در این مدت دین را حفظ کرد ، البته در کنار مردم مومن ، روحانیت بودند که دین را تبلیغ کردند و مردم پذیرفتند و این باید ادامه پیدا بکند ، با بد بودن و تلخی یک آخوند اسیب به این رابطه نباید زده بشود ، این ارتباط باید پیوسته باشد و برقرار تر ان شا الله ادامه پیدا بکند چون ما مدیون این ارتباط هستیم، بدهکار این رفاقت بین روحانیت و مردم هستیم و استکبار هم این را میداند ، اگر بتواند یک روزی خدای نکرده اختلاف بین روحانیت و مردم را رقم بزند آن وقت وقت رقص استکبار و وقت جشن استکبار است که جشن اصلی خودش را بگیرد ، لذا دقت بکنید تمام مراسماتمان را ان شا الله عالم داشته باشیم و از سخنان و بیانات علما استفاده بکنیم ، که ما هرچه داریم از این منابر و از این جلسات داریم، مناسبت هایی که ما در این هفته داریم ، اشغال بلندی های جولان در سال 1981 میلادی توسط رژیم غاصب اسرائیل است که متاسفانه میبینید الان در دنیای استکبار حرف اول را میزند ، شما نگاه بکنید سردمداران آمریکا چقدر ذلیل هستند ، چقدر بی مقدار و خارند ، از رئیس جکهور آمریکا گرفته ، وزیر امور خارجه و روئسای دولت های اروپایی ، آدم شرمنده میشود ، اینها باید بروند و دست روساس اسرائیل را ببوسند و پای انها ببوسند و به انها التماس بکنند تا بتوانند یک امیتیازی را در جلسه 1+5 بخواهد به ایران بدهند، واقعا انسان شرمنده میشود ، ابر قدرتی که از اسرائیلی که شاید در نظر من و شما به اندازه سوسک نیست میترسد! و دنیا را اینچنین به تلاطم انداخته اند و دنیا را به این دلیل به زحمت انداخته اند ، شما صحبت هایشان را گوش دهید ، وزیر امور خارجه آمریکا 9 بار آمده خاورمیانه و رایزنی کرده تا بتواند یک مقداری در بعضی از این بندها نظر اسرائیل را تامین بکند  ، تا اسرائیل راضی بشود ، کشوری که ادعا دارد ابر قدرت کره زمین است و حکومت کره زمین مال اوست ، به قول خودش پدر عالم هستی است، با این ذلت! لذا مردم ما با این دین وقتی نگاه میکنند به این اجلاس ها یک مقداری مایوس اند ، همانطوری که مقام معظم رهبری فرمود ، اما بله این اجلاس ها باید ادامه پیدا بکند ، ما اهل منطق و گفتگو هستیم، و در گفتگو ها هم ان شاالله کم نخواهیم گذاشت و دشمن را زمین گیر خواهیم کرد، بحث دیگر فتنه ای که در اکراین شروع شده است، تا بتوانند روسیه و کشورهای حامی سوریه را به چالش بشکند ، شما نگاه میکیند می آیند سردمداران کشورها با مردمی که معارض شده اند با دولت به خاطر منافعی که به آنها میخواهد برسد ، شیرینی پخش میکنند ، چیزهای دیگر پخش میکنند تا به این مردم بگویند : ما طرفدار شما هستیم ، مردمی که درس نخوانده اند ، مردمی بلد سیاست نیستند ، مردمی که گوش و چشمشان بسته است و ندیده اند دنیا چه خبر است، جنایت اینها را در دنیا ندیده اند و فقط رنگ و لعاب اینها را دیده اند ، الا مردم قول این قصه را میخورند  ، دعا کنید این طرح استعماری آمریکا و اسرائیل در کشورهای دیگر ان شا الله موفق نباشد ، نکته بعدی ، روز پژوهش را داریم که امیدواریم ان شاالله این بحث در ملت ایران نهادینه بشود ، الحمدلله خیلی خوب شد ، ان شاالله بحث پژوهش را جدی بگیریم، من بارها خدمت دوستان عرض کردم ، قلم بگیرید و بنویسید ، ما اگر بتوانیم یک کانون نویسندگان را راه بیندازیم اینجا ، بعضی ها فکر میکنند کار سختی است، نه ! نیاز داریم ما ، الان این ریش سفید های ما منبع اطلاعات زمان طاغوت هستند ، جوان ها بدانند چه بوده آن زمان، باید کسانی از جوان ها بلند شوند و بروند از اینها مصاحبه بگیرند ، حرف های اینها را بگیرند و در کاغذ پیاده بکنند ، کتاب بشود ، جوان ها بیایند این کتاب ها را بخوانند ، وقتی ما میگوییم طاغوت ، طاغوت چه بود؟ جوان شما ، نوه و نتیجه شما برود و  کتاب را بخواند ، اگر این ریش سفید های ما یکی  پس از دیگری خدای نکرده به دار باقی بروند ، بالاخره باید رفت چاره ای جز این نیست، تمام خاطراتی که از این نظام طاغوت دارند از بین میرود ، بعد از طاغوت خاطراتی که از انقلاب دارند اینها هم بهترین ارزش هاست، اینها هم باید نوشته بشود، اینها چرا باید گم بشود ، چرا باید دفن بشود ، پژوهش در تمام قسمت ها ، الحمدلله اهل فن هستند ، دانشجویان و جونان ما اهل فکر هستند ، در تخصص های مختلف باید قلم بردارند و بنویسند ، اختراع و ابداع بکنند ، این کار بحث پژوهشی نیاز دارد ، کارگاه های پژوهشی نیاز دارد ، دوستانی که دستشان از جهت مالی پر است بیاند در این قسمت هزینه بکنند ، کارگاه های فکری و علمی ایجاد بکنند ، جوانان را دعوت بکنند در این قسمت فعال بشوند ، چرا فقط کارخانه و شرکت؟ در این قسمت هم میشود فعال شد، لذا نسبت به این موضوع هم باید جدی تر وارد شد ، بحث وحدت حوزه و دانشگاه را داریم، که متاسفانه از جهت قاعده و اسلوب وحدت به وجود نیامد ، اما دانشجویان عزیز ما ، جوانان عزیز در حوزه و دانشگاه ، اخلاقیات و رفتارشان خیلی باهم متفاوت نیست، گرچه آسیب های فرهنگی زیاد است، اما اسلوب ها باید دیده بشود، چارچوب دانشگاه باید چارچوب حوزوی بشود ، یک دانشجو وقتی وارد دانشگاه میشود آخر سر یک متخصّص مدتیّن خارج بشود ، طلبه هم وقتی وارد حوزه میشود آخر سر یک متدیّن و متخصص از حوزه خارج بشود که برای اجتماع ما موثر باشد ، روز تجلیل از اسرا و مفقودین را داریم، تقدیر و تشکر میکنیم از تمامی اسرامان که واقعاً در هنگام اسارت افتخار آفریدند ، ما نداریم جماعت اسیری که با این عظمت و اقتدار به اسارت رفته باشند ، و با اقتدار از اسارت هم بازگردند ، و دشمن را خسته کرده باشند ، این اسرای ما این کار را کردند ، این هنر اسرای ما بود . روز حمل و نقل است، به محضر همه عزیزانی که در این قشر زحمت میشکند عرض تبریک و تهنیت داریم ، بحث های سیاسی که در هفته گذشته داشتیم، تقدیم بودجه سال 93 از طرف دولت به مجلس بود  که این را به فال نیک میگیریم، ان شاالله نمایندگان مردم بتوانند به موقع آن را بررسی بکنند
، بحثی را که مقام معظم رهبری در جمع اعضای شورای انقلاب فرهنگی  فرمودند : ایشان فرمودند : فرهنگ و ارزش های فرهنگی هویت و روح یک ملت است، فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست، بلکه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ است! برخی اوقات تصمیم گیری ها و مصوبات اقتصادی و سیاسی و حتی علمی تبعات منفی فرهنگی دارد که دلیل آن نبود پیوست فرهنگی است، این سه جمله را توجه کنید ، اگر بخواهیم یک ملت را شکنجه بکنیم به فرهنگش حمله بکنیم، بزرگترین شکنجه روحی برای یک مردم حمله به فرهنگ آن مردم است، الان ما آسیب های جدی که داریم نارضایتی مردمی که داریم همه در این بحث خلاصه میشود ، این مردم این انقلاب را ایجاد کرده اند ، این مردم از این انقلاب حمایت کردند چون انقلابشان را دوست دارند ، نظام و ولایت و دولت مردانشان را دوست دارند، اما انچه  که مردم را خسته میکند و رنجور میکند این است: روح ملت از بی بند و باری آزرده است، مردم از این بی بند و باری از هم گسیخته خسته اند و درخواستشان این است که باید با این فساد فرهنگی مبارزه بشود، و نحوه مبارزه هم بیاد درست باشد ، روح ملت از فساد اقتصادی ناراضی است، مردم زمان جنگ یاد من هست هیچ چیزی نبود، اما یک نفر معترض نبود ، از بی عدالتی آزرده میشوند نه از کمبود ها ، ما این کمبودها را سی و پنج سال است الان داریم، مردم از تبعیضات آزرده خاطر هستند ، باید مواظبت بکنیم، اینها مردم را ناراحت میکند ، مردم از تبعیض و روابط به جای ضوابط آزرده هستند ، رابطه بازی در ادارات ، ان شاالله از بین برود ، مردم از روابط خسته اند ، روح ملت وقتی در بعضی مواقع خسته است به این دلیل است، چون فرهنگی را که مردم ایجاد کرده اند فرهنگ عدالت است، فرهنگ قانون است، این مردم فرهنگ اعتدال را میخواهند لذا اگر آسیب هایی ایجاد شد و تهاجم فرهنگی شد در این قسمت ها ، آزردگی خاطر این مردم به خاطر آزردگی فرهنگ این مردم است، این مردم باید فرهنگ در اقتصاد را ببینند ، مردم بازار اسلامی را  میخواهند ، بعضی مواقع شهرک میسازیم ، شهرک بدون مسجد ! جمعیت بدون مسجد و پایگاه ، این مردم را خسته میکند ، روح مردم به خاطر توهین به شعاعر مردم که شاخصش در فتنه 88 مردم دیدند ، 9 دی را مردم مجبور شدند خلق بکنند تا به این فتنه ها پایان بدهند ؛ اگر  روزنامه یا مجله یا ... می آید به شعاعر مردم توهین میکند ، مردم از این جهت خسته اند که باید سردمداران بیایند و جلوی آن را بگیرند ، مردم به امر ولایت ساکت اند ، و الّا آزردگی شان را شاید نتوانند تحمل کنند ، الان تلویزیون چه برنامه یا فیلمی شما را قانع میکند؟ چه فیلم هایی که از طرف نهادهای فرهنگی ما ساخته میشود مردم ما را قانع میکند، چطور سریال مختار ساخته میشود به قول استاد ما سه میلیارد نفر در دنیا نگاهش میکنند و بقیه برنامه های تلویزیونی که مردم نگاه نمیکنند ، چرا؟ مردم شاخص های فرهنگی را میخواهند مثل مختار ، در راستای آنها فیلم و برنامه میخواهند، البته خیلی پیشرفت صورت گرفته و سریال های خوبی ساخته شده اما درخواست مردم مبارزه جدی با تهاجم فرهنگی خارجی است، به هیچ عنوان نباید اجازه بدهیم  این تهاجمات صورت بگیرد ، مقام معظم رهبری در صحبت هایشان فرمود : بازی هایی که آورده اند ، جوان ما را به جایی میبرد که استکبار میخواهد، چون رهبری ناراحت این موضوع است مردم هم ناراحت اند ، علمدار فرهنگی ما رهبری است، چون آقا امام زمان (عج) راضی به این موضوع نیست مردم ناراحت این موضوع هستند ، لذا اگر میخواهیم آزرده خاطر بودن مردم را برطرف بکنیم و مردم را راضی بکنیم باید بیاییم این تهاجمات فرهنگی را از بین ببریم، منافقی منافق تر از این نداریم که بگوید ملت از اینها آزرده نیست ، بعضی ها شاید مخالف باشند ، این تعبیر من است، ما باید دقت بکنیم که فرهنگ ناب این مردم را پاسداری بکنیم ، آنچه که با انقلاب ایجاد کرده اند این را حفظ بکنیم، وتمام آسیب ها را از این فرهنگ دور بکنیم، اینها مسئولیت متولّیان امر است ، آنها باید اقدام به این قصه بکنند ، لذا در راستای این بحث یک بحثی را ما از قبل پیگری کردیم در جایگاه نمازجمعه مان خدمت دوستان هم عرض کردیم، داریم اینکار را هم انجام میدهیم ، با مسئولین ذی ربط هم صحبت کردیم، یک بنایی را داریم ان شاالله ار مومنین هم درخواست میکنیم بیایند و کمک بکنند ، ما میخواهیم یک سالم سازی اجتماعی ایجاد بکنیم، چطور؟ ما بیاییم به شهردار و شورامان کمک بکنیم ، به مسئولین ادارتمان کمک بکنیم ، چطور؟  به این صورت : ما تمام مشکلاتی که در سطح شهرمان وجود دارد ، چخ بسا  از دید مسئولی مخفی است و گم است ، اینها را متذّر بشویم و اینها را خدمت مسئولین عزیز ارائه بدهیم، تا مسئولین بتوانند با آن آسیب هایی که در اجتماع وجود دارد ، بتوانند با آنها مبارزه و مقابله بکنند . ما میخواهیم یک حرکتی را انجام بدهیم و بعضی از آسیب ها را خدمت مسئولینمان متذکر بشویم و به آنها ارائه بدهیم و ام شاالله از آنها درخواست بکنیم که این آسیب ها را یکی پس از دیگری برطرف بکنند ، مسسئولین ما دلسوز هستند ، زحمت کش هستند ، دوست دارند مشکلات را حل بکنند ولی بالاخره چیز هایی هست که گاه گاهی شاید مانع بشود ،ان اشاالله بتوانیم با مدد مسئولین و شما مردم تا یک حدودی رضایت مندی مردم تامین بشود.

قرائت سوره کوثر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی