امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

حجه الاسلام والمسلمین مسعود سرافراز

بایگانی

هفته هفتادم 1392/10/20

دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰ ق.ظ

(خطبه اول)

بسم الله الرحمن الرحیم ... عبادالله اوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ عـَزَّ وَ جـَلَّ وَ الْوَرَعِ فـِی دِیـنـِکـُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ و صِدقِ الحَدیثِ و أَداءِ الاَمانَهِ إِلی مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ اَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ؛ ... سلام عرض میکنم خدمت همه شما مومنین و متقین و همچنین عرض تبریک بمناسبت آغاز امامت  آقا امام زمان(عج) و عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت آقا امام حسن عسکری ، پدر بزرگوار امام زمان(عج) و عرض تسلیت و تعزیت داریم به محضر آقا امام زمان(عج) از طرف خودم و تمامی مومنین و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مومنین را به برکت عنایت آقا امام زمان(ع) داریم، متنی که خواندم حدیثی است از آقا امام حسن عسکری(ع) اوصیکم بتقوی الله ، سفارش میکنم شما را به تقوای الهی ، توضیح میدهد ، میفرماید: وَ الْوَرَعِ فـِی دِیـنـِکـُمْ ؛ در دینتان پارسایی داشته باشید، آبروی دین را نبرید ، دین داری بکنید، دین داشتن یک معنا دارد و تظاهر به دین معنی دیگر؛ انسان خیلی وقت ها اعمال را انجام میدهد امام اعمال قبول نمیشود و نمره ندارد، دین پارسایی  و ورع میخواهد ، اگر ورع نباشد در دین آن دین بعضی وقت ها انسان را به هلاکت می اندازد، بعضی وقت ها  نماز انسان را به هلاکت میندازد، بعش وقت ها روزه انسان را به هلاکت می اندازد، هر نماز و روزه ای انسان را عاقبت به خیر نمیکند ، باید ورع باشد ، ورع نباشد عبادت آسیب میبیند و عبادت آسیب دیده باعث هلاکت انسان میشود ، چه بسیار افرادی که با همین عبادت ها به هلاکت رسیدند ، هلاکت دنیا و قیامت را برای خودشان خریدند ، لذا ورع و پارسایی را در دین باید داشته باشیم،   وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ ؛ امام حسن عسگری میفرماید: اجتهاد و جهد و تلاشتان برای رضای خدا باشد ؛ هر تلاش و کاری میکنید ، راننده تاکسی هستی و صبح بلند میشوی و پشت تاکسی مینشینی نیتت قربت خدا باشد ، برای رضای خدا پشت ماشین مینشینم تا بندگان خدا را جابجا بکنم ، تا از این طریق ثوابی ببرم ، اگر نیت این باشد ثواب است اما اگر نیت این باشد که بروم و پول به دست بیاورم شاید خیلی معنا پیدا نکند ، اگر نیت این باشد که بروم پولی به دست بیاورم و روزی حلال به دست بیاورم و این باعث آبروی من نزد خدا باشد ، این هم قیمت دارد ، یعنی انسان میتواند اعمالش را با رنگ های مختلف عرضه بکند ، لذا امام حسن عسکری میفرماید: تلاش و جهادتان برای رضای خدا باشد ، مسئول هستی؛ مرئوس هستی، شاگرد هستی، راننده ای، استاد هستی و... در مسیر تلاشت نگاه بکن و ببین که خدا کجای کار است؟ اگر در این مسیر خدا هست، خدا را میشود دید ، به این کارمان قیمت بدهیم، غذا میخوریم ، لقمه غذا را برمیداریم با نام خدا لقمه را برداریم این قیمت دارد، این غذا قیمت پیدا میکند ، زندگی را میخواهیم آغاز بکنیم، ازدواج بکنیم، با نام و توکل خدا این کار را  انجام بدهیم ، این کار قیمت پیدا میکند ، مسئولیتی داریم ، در جایگاه مسئولیتی مان تلاش ما برای رضا خدا باشد ، کاری که به عهده ما گذاشته شده این کار را برای رضای خدا انجام  بدهیم ، اگر کسی خدا را در کارش داشته باشد کارش غلط نمیشود ، کارش معیوب نمیشود ، مورد تنفّر واقع نمیشود ، زندگی و کار و رفتارش تمیز میشود ، اعمالش تمیز میشود ، اعمال تمیز هم مقبول درگاه خداست، اعمال تمیز هم نتیجه اش تقواست، یعنی کار خوب و تمیز نتیجه اش تقواست، اینها هر چه که هست از من  و شما گرفته میشود ، این ماشین از این راننده گرفته میشود، راننده پیرمرد میشود ، عینکی میشود دیگر اجازه رانندگی به او نمیدهند ، ایم آقای رئیس چند سال رئیس است در آخر محترمانه از پشت میز ریاست بر میدارند او را ؛ خوش به حال کسی که در مدت ریاستش درست ریاست بکند ، این فته سالروز شهادت امیر کبیر هم هست، امیر کبیر یک رئیس است و ناصرالدین شاه هم یک رئیس است، امیر کبیر را به نیکی یاد میکنیم ، چون کارش را برای رضای خدا انجام داده است، ناصرالدین شاه را نفرین میکنیم به خاطر اینکه از او گله مندیم از  او و میگوییم کاری را که باید انجام میداد نداد ، کار ها برای رضای خدا نبود ، تلاش باید برای رضای خدا باشد ، اگر کار خدایی باشد نمیشود که آن کار منکر باشد ، کار منکر رنگ خدایی نمیگیرد ، پس کار برای رضای خدا حتما معروف است ، ما بعضی وقت ها کارهای معروف خوب را رنگ و بوی خدایی نمیدهیم، گفتم که سر کار میرویم برای اینکه حقوق بگیریم، کار مباحی است، در آمد است برای اینکه زندگی بچرخد ، اما نیت خدا را نداریم و این مار مشکل پیدا میکند ، والِاجْتِهَادِ لِلَّهِ و صِدقِ الحَدیث ، الان گزینه مفقوده در  نظام ما و در بین ما اگر با صداقت بگوییم همین کلمه صداقت است، ما یک مقدار نسبت به صداقت بی مهری کردیم، صداقت را خط زدیم، نمی آییم صاف حرفمان را بزنیم، اگر جنگ ما افتخار ما شد ، اگر انقلاب ما افتخار ما شد و اگر جنگ ما این همه ثمرات و خیرات و برکات داشت، و دنیا را به تعجب واداشت ، همه بر اساس صداقت بود ، صداقت ، یک رویی ، صاف بودن . این قیمتش خیلی زیاده و یک گزینه مفقوده در بین ماست، ما چرا صداقت را از دست دادیم؟چرا با هم صاف نیستیم؟ اگر دعاست، مستقیم دعا بکنیم، اگر نفرین است مستقیم و رودرو. نفرین بکنیم، چرا روبرو دعا و پشت سر نفرین میکنیم؟چرا رو برو خوبیم و در پشت سر غیبت و تهمت حواله میکنیم؟ آقا امام حسن عسکری میفرماید صداقت داشته باشید، صداقت زندگی ساز است ، صداقت آدم ساز است، آدم ها ساخته بشوند ، زندگی ساخته میشود ، زندگی ها ساخته شود جامعه ساخته میشود ، ما الان کدام کارمان بر اساس صداقت است؟ کدام کارمان؟ الان برویم بانک دروغ باید بگوییم، برویم شهرداری دروغ باید بگوییم، برویم اداره آب و گاز دروغ باید بگوییم، این بد است ، صداقت ، راستی ، متولیان کار هم باید بر اساس صداقت  و راستی مردم قیمت بدهند و کار را انجام بدهند ، اگر ما صداقت را احیا بکنیم جامعه مان احیا میشود ، اگر احیا بکنیم صداقت را هیچ مشکل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی دامن گیر جامعه ما نمیشود، تمام مشکلات ما این است که ما صداقت را از دست دادیم، لذا آقا امام حسن عسگری میفرماید صدق الحدیث داشته باشید ، حرف ها را راست بزنید ، دروغ نگویید ، دوپهلو صحبت نکنید ، نفاق نداشته باشید ، منافق از کافر و همه چی بدتر است،  و أَداءِ الاَمانَهِ إِلی مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ اَوْ فاجِر ،  هرکس هر چیزی را پیش شما امانت گذاشت چه امانت کلامی ، لفظی و مالی و ... میفرماید که به بر گردانید ، امانت دار باشید ، یکی از امانت های ما امانت الهی است بر عهده من وشما، امانت داری بکنید ، امانت از دوست و برادر مومنت ، یک رازی را به شما گفت ، حفظ بکنید ؛ اصلا یک کافری چیزی را به شما امانت داد ، وقتی امانت است باید حفظ بکنیم، هیچ کجا ندارد که شما به امانت خیانت بکنید ، اگر کافر به شما یک سری را ، یک کلامی را امانت داد ، مالی را امانت داد ، این را خیانت نکنید و به او برگردانید ، و طول السجود ،سجده هاتان را طولانی بکنید ، سجده ذکر خداست ، سجده که طولانی میشود انسان متوجه خدا میشود ، سجده های طولانی ؛سجده های آقا امام سجاد طولانی بود و هزار بار ذکر میگفتند ، سجده طولانی توفیقی است برای همه ، و حسن الجوار ، همسایه خوب باشید، همسایه ها اگر هستیم بگویند خدا پدرش را بیامرزد ، اگر رفتیم بگویند حیف شد که رفت ، نه اینکه وقتی رفتیم بگویند خدا را شکر این از اینجا رفت، همسایه ها را دوست داشته باشیم، تلخی و مرارت همسایه ها را یک مقدار تحمل بکنیم، قرار نیست که همه همسایه ها خوب باشند؛ همسایه خوب خوب است و همه دعایش میکنند ، سعی بکنیم همسایه دار هم باشیم، آخر روایت این را میفرماید: فان الرجل منکم اذا ورع فی دینه وَ صَدَقَ فِی حَدِیثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ ؛ هذا شیعتی و یسرلی ذلک ، اگر مردی از شما پارسایی در دینش داشته باشد و راستگو در حدیث و گفتارش باشد ، و امانت را ادا بکند و اخلاقش را با مردم خوب بکند ؛ امام فرمود: هذا شیعتی و یسرلی ذلک این شیعه من است و  این مرا خوشحال میکند. اگر میخواهیم شیعه باشیم این چند گزینه را باید عمل بکنیم . اینها را اگر مراعات کردیم شیعه هستیم؛ امیدواریم که خداوند به برکت آقا امام حسن عسکری (ع) و ائمه معصومین همه ما را از شیعیان راستین اهل بیت قرار بدهد ان شا الله.

 

 

(خطبه دوم)                                                                                                            

بسم الله الرحمن الرحیم ... عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله ... بندگان خدا شما را و  خودم را سفارش میکنم به تقوای الهی، عرض تسلیت دارم به محضر آقا امام زمان(عج) ، همه مومنین و متدینین و شما برادران بزرگوار و خواهران محترمه روز شهادت امام حسن عسکری(ع) را ، و همچنین عرض تبریک دارم آغاز امامت آقا  امام زمان(ع) را ؛ مناسبت هایی که در این هفته داریم، وفات حضرت عبدالمطلب را داریم ، جدّ بزرگوار پیامبر(ص) را که واقعاً مومن لله بود ، تاریخ را شما مطالعه کردید و میدانید عظمت کار ایشان را ، ایابیل یکی از معجزاتی بود که در عصر ایشان به وقوع پیوست، ازدواج پرخیر و برکت پیامبر گرامی اسلام وحضرت خدیجه کبری (س) را داریم، به محضر جوانان عزیزمان عرض میکنم که دقت بکنید و هم کفو خودتان را پیدا بکنید، بحث زیبایی چیزی است، بحث سن و سال چیزی است ، بحث کار داشتتن چیزی است، با سواد بودن چیزی است، اما نکته اصلی در ازدواج،  هم کفو بودن است، اگر هم کفو هم باشید ازدواج نمیپاشد، زندگی نمیپاشد، اگر هم کفو نباشد ازدواج بالاخره از هم میپاشد، دیر یا زود این ازدواج از بین می رود ، جوان ها روی این زوم میکنند که برای مثال این دختر خانم دکتر است ، یا مهندس است، یا بالعکس ؛ اینها اصلا قیمت ندارند ، یا بعضی مواقع تکیه بر سن و زیبایی میکنند ، این هم زندگی ساز نیست، چیزی که زندگی ساز است هم کفو بودن است، پیامبر با حضرت خدیجه اختلاف سنی بالایی دارد، ولی چه زندگی قشنگی صورت گرفت ، چه زندگی زیبایی ، و چه کوثری هم خداوندر به آنها عنایت فرمود، ببینید زندگی باید اینگونه باشد ، پیامبر بعضی از ازدواج های دیگر را هم داشت، تلخ شد  برای پیامبر، آسیب شد برای پیامبر، اگر این را رد یابی بکنیم و فتنه سقیفه را ریشه یابی کنیم، فتنه سقیفه ریشه در ازدواج های پیامبر دارد ، بروید و نگاه بکنید ؛ لذا هم کفو بودن خیلی موضوعیت دارد و همسری مانند حضرت خدیجه بی نظیر است و بی بدیل است ؛ و  زندگی بسیار جالب و زیبایی برای پیامبر شکل گرفت ، و زهرای مرضیه مرضیه از این ازدواج به ثمر رسید و الان هم اولاد حضرت زهرای مرضیه را شما در عالم هستی نگاه بکنید، این اولاد زهرای مرضیه افتخار دین و افتخار اسلام و افتخار شیعه هستند .تشکیل شورای انقلاب را به فرمان حضرت امام در سال 57 در این هفته داریم ، میلاد پیرخیر و برکت پیامبر گرامی اسلام را به روایت اهل سنّت در این هفته داریم؛ و فرار شاه معدوم را در 26 دی 57 در این هفته داریم و بحث آغاز هفته وحدت که از میلاد پیامبر گرامی اسلام طبق نقل اهل سنت آغاز میشود تا میلاد پیامبر گرامی اسلام ، طبق نقل اهل شیعه یک هفته به عنوان هفته وحدت بین شیعه و سنی اعلام کردند .  بحثی که خدمت شما عرض میکنم یکی در مورد هفته وحدت است و بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند : این مذاکرت بحث لازمی بود و باید انجام میشد ، ضرورت نیازش هم این بود که بعضی از افرادی که یک مقدار شاید خوش بین به این قصه بودند و فکر میکردند آمریکا کوتاه می آید و اجازه میدهد که مشکلات ما حل شود،این برای این جمعیت حاصل شد که آمریکا آن کشوری نیست که به هیچ عنوان خیر را برای مردم ایران بخواهد ؛ لذا به تمام معنا ایستاده در مقابل مردم ایران ؛این مطلب برای آنها روشن شد؛ ولی ما جماعتی نیستیم که از مذاکرات عقب نشینی بکنیم و حتی با این استکبار هم مذاکره میکنیم برای اینکه بتوانیم مشکلات مردم را حل بکنیم؛ الحمدلله مردم ما اهل صبر و پایداری هستند ؛ امیدواریم که ان شاالله مشکلاتشان با عنایت آقا امام زمان(عج) مرتفع بشود ؛ ما در دینمان محور داریم محور دینمان پیامبر گرامی اسلام است؛ اختلاف ما با یهودی هست و خیلی هم زیاد است؛ یهودی ها خودشان را پیرو حضرت موسی میدانند ، ما حضرت موسی را قبول داریم ، تمام انبیاء را قبول داریم ؛ ولی وقتی پیامبر خاتم آمد ایشان ملاک هستند ولی آنها پیامبر ما را قبول ندارند ، یک اختلاف دیگر که ما با یهودیت داریم این است: ما میگوییم آن حرف هایی که حضرت موسی(ع) زد ما قبول داریم ، ولی آنچه که شما در دستتان دارید کلام حضرت موسی نیست، چیزهای تحریف شده ای است که خودتان ساخته اید ، ما با یهودیت خیلی فاصله داریم؛ ما با مسیحیت هم همین قصه را داریم، به علاوه اینکنه مسیحیت بعضی هاشان قائل به
تثلیث هستند ، مشرک هستند .خدا را و  حضرت عیسی را و حضرت مریم را خدا میدانند ، یک فاصله بعیدی بین ما و آنها هست ، می آییم بالاتر و میبینیم که ما با برادران اهل سنت چقدر فاصله داریم، پیامبر یکی ، کتاب یکی، خدا یکی ، حالا در جانشین پیامبر باهم اختلاف داریم ، این اختلاف بسیار کم است و اندک، ما باید در حول محور پیامبر بچرخیم، توافقاتمان را حول محورقرآن و  پیامبر(ص)  داشته باشیم ، هته وحدت ایجاد شد بیاییم و اینکار را انجام دهیم، ما اگر بخواهیم برادری در دنیا برای خودمان معرفی بکنیم دوستان اهل سنّت هستند ، نزدیک ترین گروهی که در دنیا برای خودمان معرفی میکنیم اهل سنت است ، اهل سنت هم نزدیک ترین افراد به خودشان را شیعه میدانند ، غیر از این نیست، شیعه و سنی این آخرین شاخ درختی است که به شاخه رسیده است ، ولی یهودیت و مسیحیت از تنه درخت با ما جدا شده اند ، لذا توافق و اجتماع بین شیعه و اهل سنت بسیار راحت است، این را نادیده گرفتن خیلی کار بدی است، لذا ما بیاییم و به برکت این هفته وحدت و میلاد پیامبر رفاقتمان را با هم و کنار هم بگذاریم و با دوستان اهل سنت رفاقت کنیم ، مراجع شیعه این حرمت گذاری را کرده اند ، این دقت را کرده اند ، دوستان اهل سنت هم این دقت را داشته اند ، اما یک سری گروه های افراطی به وجود آمد ، در شیعه یک سیری گروه افراطی به وجود آمد ، در اهل سنت هم یک سری گروه های افراطی به وجود آمد ، و این گروه های افراطی اختلافات را دامن زدند و جماعت شیعه و سنی باید مواظب باشند و  از این جماعت های افراطی پرهیز بکنند . ما نه افراطی گری را در شیعه میپسندیم و نه در اهل تسنّن را ؛ دوستان اهل تسنن هم باید به همین صورت عمل بکنند ،کتاب های که در عربستان چاپ شده است هیچ کس قبول ندارد ولی کتب اهل سنت که در لبنان و مصر چاپ شده است قبول داریم چون کتاب های اصلی است، باید وحدت را به وجود بیاوریم، شما دیدید جماعتی از اهل سنت در عزاداری شهادت آقا امام رضا(ع) در مشهد حضور پیدا کردند ، خیلی باعث افتخار است ، ما خدمت دوستان شیعه هم سفارش میکنیم ، عزیزان احترام اهل سنت را داشته باشید ، دوستان و مومنین اهل سنت را احترام بگذارید، جاهای اختلافی خودمان را بزرگ نکنید ، اصلا مطرح و عنوان نکنید ، این مربوط به علمای دین است نه شما ،من و شما حق نداریم مطالب اختلافی را مطرح بکنیم، مواظبت بکنید تا اختلاف ایجاد نشود.( ذکر مصیبت اهل بیت)

قرائت سوره کوثر
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی