امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

امام جمعه شهر باغستان (حجه الاسلام مسعود سرافراز)

انعکاس فعالیّتهای سنگر ولایت در شهر باغستان

حجه الاسلام والمسلمین مسعود سرافراز

بایگانی

بیانات در خطبه نماز 6 مرداد شهر باغستان

يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۵ ق.ظ

1396/05/06  نماز جمعه باغستان ( حجه الاسلام والمسلمین سادات رسول)

بسم الله الرحمن الرحیم ...عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش میکنم به تقوای الهی، آقا امیرالمومنین علی (ع) در باب تقوا می فرمایند: انسان با تقوا نسبت به انجام امور خیر در حالت مسابقه است، دنبال خیر است. انجام کار خیر توفیق است. نیازمندان را از خودمان دور نکنیم و خداوند به ما توفیق بدهد تا بتوانیم حاجات مومنین را برآورده بکنیم.مناسبت هایی که در هفته آتی داریم، دهه کرامت است ، از میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز می شود و تا میلاد باسعادت آقا امام رضا(ع) دهه کرامت است. سعی بکنیم در این دهه لطف و بخشندگی مان را بیشتر کنیم. دوستان آن هایی که بخشش کردند حتما بیشتر از مقدار بخشش خودشان از طرف خدا پس می گیرند. همه ما هم تجریه کرده ایم. یک یا علی مدد بگوییم و در این دهه همت کنیم و بیشتر نیازمندان را مورد توجه  قرار بدهیم و نزد آقا امام رضا(ع)  و خانم فاطمه معصومه(س) سربلند باشیم ان شاالله. روز تجلیل از امام زادگان و بقاع متبرکه را پیش رو داریم، نکته ای در این خصوص عرض بکنیم ، یکی از صفات انسان های متقی ادای امانت است، متاسفانه ادارات مسئول ما چندین سال پیش یک حرف بی ربطی را زدند، گفتند بعضی از این امام زاده ها امام زاده نیستند! این حرف بدی است. حرکت ناشایستی است. همین حرف باعث شد اکثر امام زاده ها توسط گورکن ها برای یافتن گنج تخریب بشود. و قبرها به هم ریخت، چه موقوفاتی را از این امام زاده ها غارت کردند، قرآن هایی نفیس از این امام زادگان غارت شد. به بهانه اینکه اینجا امام زاده نیست. ضرورت ندارد که همه امام زاده ها شجره نامه داشته باشد. مگر همه شجره نامه ها به دست ما رسیده است؟خیر؛ همه امام زادگان مورد محبت مردم هستند و باید هم این محبت باقی بماند. و نباید نسبت به این امام زاده ها بی مهری کرد.


روز اهداء خون را پیش رو داریم، اهداء خون اهدا زندگی است. دولت در این زمینه مشکل دارد نه مردم، باید امکانات ایجاد شود و مطمئناً مردم  ایران در این زمینه سنگ تمام می گذارند. روز جهانی شیر مادر را پیش رو داریم، ان شاالله در جامعه شاهد تولد های زیادی باشیم، و همه این بچه ها با شیر مادر تغذیه بکنند. چون بهترین غدا برای نوزاد شیر مادر است. مباحث سیاسی که در هفته گذشته داشتیم، بازهم تحریم های مضاعف را شاهد بودیم. تحریم های مضاعفی که نتیجه برجام است. این تحریم ها جدا از برجام نیست و مولود خود برجام است. برجام این مصیبت ها را برای ما درست کرده است. دولتیان عزیز  لااقل الآن که دیدیم این کار اشتباه بوده بیایید و حرف بزنید و از نظام و انقلاب دفاع بکنید. این سکوت آسیب نظام و انقلاب است. روسیه در مقابل تهدید ها و تحریم ها کوتاه نیامد و جبران کرد، ما هم همانند روسیه عمل بکنیم. فلسطینی ها نشان دادند که توانایی پیروزی را مقابل رژیم صهیونیستی دارند. و باید مبارزه و مقاومت را ادامه بدهند و ما هم بعد از نماز راهپیمایی را در حمایت از مردم فلسطین انجام خواهیم داد. شیخ فضل الله نوری را اعدام کردند . در مملکت ما اگر ولی فقیه نباشد هرکسی که زورش به دیگری برسد او را اعدام می کند. تمام امنیت ما به برکت ولایت است.  دوستان به ما می گویند چرا انقدر تند و سیاسی صحبت میکنید؟! ببینید من جناحی صحبت نمی کنم، و حق صحبت جناحی ندارم. اصلا من جناح را قبول ندارم. ما فقط یک جناح می توانیم داشته باشیم وآن  جناح ولایت است. همه باید پشت سر ولایت باشیم . زمان آقا امیرالمومنین(ع) جناح ها و گروه ها تشکیل شدند. چه بر سر دین آمد؟ یکی از احزاب سیاسی آن زمان خوارج بودند.  احزاب سیاسی ابتدا منافع خودشان را در نطر می گیرند بعد منافع مردم و  بعد دین خدا و خداوند را. من، شما و همه مسئولین باید از ولایت دفاع بکنیم. ولایت در مقابل احزاب سیاسی نیست. این حزب ها هستند که در مقابل یکدیگرند. ما جناحی صحبت نمی کنیم ، ما باید مدافع جایگاه ولایت باشیم. ما در خطبه ها صحبت های ولی فقیه را مطرح می کنیم و صحبت های آقایان سیاسی را مطرح می کنیم و اشتباه آقایان را تذکر می دهیم. برجام و 2030 و قرارداد های دیگر که بروید و مطالعه بکنید. ما در تریبون نماز جمعه حزبی و گروهی صحبت نمیکنیم و مامور هستیم تا از ولایت و انقلاب و نظام و حقوق مردم دفاع کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۸

نظرات  (۱)

سلام و عرض ادب
مطلبی خواستم عرض کنم اگر به سمع مبارک امام جمعه محترم برسونید ممنون میشم
درخطبه های نماز جمعه اخیر حضور داشتم اقای سادات رسول در فرازی از خطبه ها درباره شهادت دادن صبحت می کردند که گفتند میتونید برخی موقعه ها اگر شما رو برای شهادت دادن دعوت کردند بهانه بیارید و نرید اما این گفته دقیقا مقابل دستور خداست که در سوره بقره ایه 282 می فرماید لا یاب الشهداء اذا ما دعوا یعنی هرگاه شهود را بخوانند امتناع از رفتن نکند و ایه 283 می فرمایدولا تکتموا الشهاده و من یکتمها فانه اثم قلبه یعنی کتمان شهادت نکنید که هر کس کتمان شهادت کند البته به دل گنهکار است
خواستم لطف  به گوش ایشون برسونید چون اگر کسی به گفته ایشان عمل کنه گنهش گردن اقای سادات رسول هم میشه بنده وظیفه داشتم عرض کنم 
خداخیرتون بده

پاسخ:
سلام دوست عزیز
تشکر می کنیم از نظر و تذکر حضرتعالی:

پاسخ:

بیان اظهاری در صورت تضییع حقوق برتر حرام است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – آیت الله اراکی، دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب در چهاردهمین جلسه درس خارج فقه فرهنگ اسلامی گفت: اگر ادای شهادت صدق، موجب ریختن خون کسی یا از بین رفتن مال افراد باشد اظهار این شهادت حرام است و در صورت تزاحم باید حق برتر را مدنظر گرفت.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، آیت الله محسن اراکی، در چهاردهمین جلسه درس خارج فقه فرهنگ اسلام که در تاریخ 7 اردیبهشت 95 در مؤسسه امام خمینی (ره) برگزار شد، به ادامه بررسی و جمع بندی بیان اظهاری پرداخت و گفت: همان گونه که بر کتمان شهادت و ضایع شدن حق شخص، حرمت مترتب است، بر ادای شهادت و تضییع حق برتر نیز حرمت مترتب خواهد شد و این از متن و مضمون روایات متقن اخذ می شود . همواره باید در ادای شهادت اولویت ها را مدنظر داشت، زیرا گاهی بعضی اظهارات سبب تضییع حقوق مردم یا حتی سبب هتک مومن و یا ریختن خون او خواهد شد.

ایشان در ادامه تصریح کرد: اگر شخصی در جامعه یا در فلان اداره مشکلی دارد و با گفتن این مشکل به مسئول یا دستگاه های اطلاعاتی کشور می توان این مشکل را برطرف کرد، نباید سخنی از این قضیه بین دیگران مطرح کرد و اظهار این مسأله برای دیگران حرام است.

اهم مباحث چهاردهمین جلسه درس «فقه فرهنگ» آیت الله اراکی به شرح ذیل می باشد:

 اهم مباحث جلسه گذشته

بحث در جمع بندی مباحث مربوط به شهادت است که نوعی بیان اظهاری است.

گفتیم در مواردی بیان اظهاری واجب است و انسان اگر می داند باید بیان کند و کتمانش حرام است که در به بررسی روایات آن پرداختیم.

از مجموع روایات 4 حکم استفاده می شود:

    تحمل شهادت: از انسان خواسته می شود که تحمل شهادت نماید و وقتی طلب شد باید بپذیرد.
    وجوب ادای شهادت: در جایی است که از او خواسته شود اجابتش واجب است در صورتی که طلب تحمل شهادت شده باشد. (اگر شاهد بودن را از او طلب نکردند چیزی برایش واجب نیست.)
    چه تحمل شهادت از او خواسته باشند و چه نخواسته باشند و او علم به مظلومیت حق دار داشت باید برود و شهادت بدهد.

این مورد حتی در جایی که قهراً دیده باشد نیز صادق است و می بایست برای ادای شهادت حاضر شود.

    در جایی که از او خواسته نشده که شهادت بدهد ولی او علم دارد، صرف خواستن از او برای ادای شهادت، لازم نیست که برود و شهادت دهد مگر این که حقی برای کسی با شهادت او لازم شود.

پس کتمان شهادت در دو جا جایز نیست:

    در جایی که در نتیجه کتمان حقی ضایع شود و به آن شخص ظلم شود.
     در جایی که بر مطلبی اشهاد شده باشد.

در این رابطه روایاتی داریم که بدان می پردازیم:

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی نَجْرَانَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِی جَمِیلَةَ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ کَتَمَ شَهَادَةً أَوْ شَهِدَ بِهَا لِیُهْدِرَ لَهَا بِهَا دَمَ امْرِئٍ مُسْلِمٍ‏ أَوْ لِیَزْوِیَ مَالَ امْرِئٍ مُسْلِمٍ‏ أَتَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لِوَجْهِهِ ظُلْمَةٌ مَدَّ الْبَصَرِ وَ فِی وَجْهِهِ کُدُوحٌ‏ تَعْرِفُهُ الْخَلَائِقُ بِاسْمِهِ وَ نَسَبِهِ و مَنْ شَهِدَ شَهَادَةَ حَقٍّ لِیُحْیِیَ بِهَا حَقَّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ أَتَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لِوَجْهِهِ نُورٌ مَدَّ الْبَصَرِ تَعْرِفُهُ الْخَلَائِقُ بِاسْمِهِ وَ نَسَبِهِ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ لَا تَرَى أَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَقُولُ- وَ أَقِیمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ‏.         الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏7، ص: 381

این روایت اگر چه ابی جمیله دارد که موثق نیست و از حیث سند اشکال دارد، اما با توجه به روایات دیگر باب؛ متن و مضمونش مورد اعتماد است.

از این روایت امر دیگری نیز استفاده می شود، بدین صورت که اگر کسی تحمل شهادتی کرده است و از او طلب شهادت نیز شده است ولی اگر شهادت دهد حقی تضییع می شود. مثلاً در معامله شاهد بوده است و از ابتدا می داند که این طلبکار بدهکار است یا بایع غاصب است و  از او می خواهد شهادت دهد که این را فروخته است که در این صورت حقی ضایع می شود و در این مورد اصلاً شهادت درست نیست.

ناگفته نماند که این شهادت صدق است و با شهادت کذب متفاوت است و نباید خلط شود.

مثلاً از کسی خواسته شده که بیاید و شهادت بدهد که فلانی شیعه است و این شهادت سبب می شود که خون او ریخته شود.

حتی اگر موجب تضییع مال کسی نیز شود بدین صورت است.

روایات متقن از حیث سندی با این مضمون داریم و چون با آن روایات مطابق است اختلال سندی آن ضرری ندارد.

جمع بندی این شد که از مجموع روایات باب به 5 اصل می رسیم:

تحمل شهادت واجب است.
    بعد از تحمل ادای شهادت واجب است.
    اگر کسی علمی به شهادتی پیدا کرد و قهراً شاهد یک حادثه ای بود جایز است شهادت ندهد زیرا اشهاد نشده است .
    در فرض سوم اگر احقاق حقی واجب بود باید شهادت دهد و این نوع شهادت واجب است.
    اگر شهادت صدق موجب تضییع حقی بود باز این شهادت نیز حرام است.

اظهاراتی که اثبات حقی بر آن اظهارات متوقف است بیانش واجب و کتمانش حرام است

اظهاراتی که منشاء تضییع حقی می شود ولو این که صحیح و حق باشد، فی نفسه حرام است مگر این که احقاق حق برتری در این میان باشد و تزاحم صورت گرفته باشد.

باید در این موارد که تزاحم بین حقین اولی و احق باشد باید اولویت را درنظر گرفت و باید حق بالاتر را تأمین کرد.

مثلاً اگر به مسئول شخصی مشکل او را بگوید آن حق بالاتر تأمین می شود، جایز نیست که به دیگران نیز آن مشکل را بگوید.

مثال دیگر: اگر فلان مشکل را به اداره اطلاعات بگوید تا منافع نظام که حق اکبر است به خطر نیفتد و این مشکل را آنان برطرف نمایند، گفتن بیش از آن لازم نیست./926


جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَحَدِهِمَا علیه السلام قَالَ: فِی الشُّهُودِ إِذَا رَجَعُوا عَنْ شَهَادَتِهِمْ وَ قَدْ قُضِیَ عَلَی الرَّجُلِ ضُمِّنُوا مَا شَهِدُوا بِهِ وَ غُرِّمُوا وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ قُضِیَ طُرِحَتْ شَهَادَتُهُمْ وَ لَمْ یُغَرَّمُوا الشُّهُودُ شَیْئاً  وسائل الشیعه؛ ج27، ص326

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی